Klippekort og månedskort er godt, men vi er vilde med anderledes billetter, når vi skal rejse med den kollektive trafik. DSB oplever at flere sæder i bus og tog fyldes, og det skyldes blandt andet SMS-billetter og gratis søndage.
Kollektiv trafik er slet ikke så ringe, hvis man spørger passagerene selv. Ifølge en ny undersøgelse, som Epinion har lavet for DSB blandt 1.096 danskere, er dem der ofte rejser med den kollektive trafik meget tilfredse, mens dem der aldrig tager bussen har den meget negative holdning til kollektiv trafik.
Siden 2007 er passagertallet vokset med otte procent i den kollektive trafik i hovedstadsområdet, og det er ikke tilfældigt.
"Noget af det, vi har gjort, er at lave nogle kollektive slagtilbud. Vi havde blandt andet et tilbud om at rejse for 20 kroner efter klokken 19.00, det fik en masse til at prøve den kollektive trafik. Vi havde også held med at få nogle af bilisterne til at prøve os, da vi havde tilbud om shopping-søndag," siger administrerende direktør i DSB S-tog Gert Frost til Newspaq.
Især SMS-billetten er blevet taget godt imod. Billetten, som man køber med sin mobiltelefon, bliver nok solgt mere end 300.000 gange pr. måned. Men konkurrence er hård, og skal DSB lokke flere bilister over i bus og tog, kræver det nytænkning.
"Vi har lanceret et klippekort på mobiltelefonen, og der kommer også et erhvervskort på mobiltelefonen," siger Gert Frost.
De fleste af de anderledes og nye billettyper gælder i hovedstadsområdet, men arbejder på tilbud til de længere togture i resten af landet. Indtil videre er det mobil og internet, som skal lokke flere til at tage toget frem for bilen.
"Noget af det nyeste er, at vi har flyttet billetbestilling over som en applikation til mobiltelefonen. Det er ligesom med den billetbestilling, som man kan foretage på internettet," siger DSB-direktøren.