Ulogisk zonesystem, ødelagt billetautomat, glemt månedskort eller manglende kvittering for sms-billet.
Der kan være mange grunde til, at togbilletten ikke er i orden, og kontrolløren finder bøde-blokken frem.
Mange har oplevet at få en "uretfærdig" kontrolafgift, men det skal være slut nu.
DSB vil eftergive flere togbøder, hvor kunden er kommet i klemme.
"I dag kan man købe billet via flere medier blandt andet over mobilen. Nogle gange går kunderne galt i byen. Har de handlet i god tro, vil vi gerne hjælpe dem," siger Torben Nielsen, chef for DSB Kundecenter til Newspaq.
Togkontrollørerne vil stadig udskrive bøde til alle, der kører uden billet. Så man skal ikke starte et verbalt slagsmål om antallet af zoner og ødelagte klippekorts-maskiner i toget.
Tag i stedet kontrolafgiften og klag til DSB, lyder det fra kundeservicechefen.
"Vi vil gerne vise mere konduite over for kunderne og agere mere som en servicevirksomhed og ikke kun som en transportvirksomhed," siger Torben Nielsen om den nye DSB-profil.
En stor del af de kontrolafgifter, som togpassagerer i dag klager over, bliver allerede annulleret. Det drejer sig bl.a. om folk, der har fået en bøde, fordi en anden person har angivet deres cpr-nummer.
Ønsker du at klage over kontrolafgiften, skal det ske senest 14 dage fra udstedelsesdatoen.