Aktivister til kamp mod grådige banker

Borgerinitiativet Skift Bank Dag opfordrer i dag bankkunderne til at se deres forhold til banken efter i sømmene.
Borgerinitiativet Skift Bank Dag går i dag på gader og stræder i København, Aarhus og Odense for at få danskerne til at skifte bank.
Borgerinitiativet Skift Bank Dag går i dag på gader og stræder i København, Aarhus og Odense for at få danskerne til at skifte bank. Foto: Colourbox

Opkræver banken urimelige gebyrer og ågerrenter til fordel for direktøren og aktionærerne? Eller har banken spekuleret i fødevarepriser og dermed bidraget til fattigdom og sult?

Så flyt opsparingen eller lånene over i en anden bank. Sådan lyder opfordringen fra det nye borgerinitiativ Skift Bank Dag, der i dag og frem til 1. oktober fører kampagne mod dele af den banksektor, som de mener sætter profit over ansvar og kunder.

- Under finanskrisen har bankerne vist sig at betyde meget mere for samfundsøkonomien, end rigtig mange danskere var klar over. Så vi synes, der er brug for en kampagne, der opfordrer folk til at tage kritisk stilling, så de kan finde en bank, der møder deres pengepung og hjerte, siger talsmand Uffe Lembo til Newspaq.

Folkene bag Skift Bank Dag opfordrer generelt kunderne i de største banker til at overveje mindre andelskasser, sparekasser og ikke-børsnoterede banker, hvor overskuddet bliver geninvesteret i kunderne eller går til samfundstjenlige formål.

- Vi synes primært, man skal sikre, at man har en bank, der passer til ens privatøkonomiske behov. Og så sender det et signal, hvis man skifter fra en bank, man er utilfreds med. Forbrugerpres har jo i mange tilfælde betydet, at store virksomheder har måttet lægge kursen om, siger Uffe Lembo.

Hos Danske Bank, som er en af de banker, borgerinitiativet opfordrer kunderne til at skifte fra, anfægter head of corporate affairs Anne Søgaard Melchiorsen præmissen om, at de store banker er mindre tilbøjelige til at tilgodese kunderne.

- Jeg synes, det er en forkert modsætning at stille op, siger hun til Newspaq og forklarer:

- Det er rigtigt, at virksomheder, der har aktionærer, skal skabe et afkast til dem. Men de skal samtidig gøre det godt over for kunderne, for ellers skaber de slet ikke et afkast . Så hele baggrunden for at vi kan drive forretning er, at vi giver kunderne gode produkter og serviceydelser, siger hun.

Borgerinitiativet har dog ikke noget konkret succeskriterium i forhold til, om det er gået godt eller skidt med at få danskerne til at skifte bank.

- Men vi synes allerede, det er gået godt. Vi har fået mange henvendelser og mærker, at mange har lyst til at tage den udfordring op, som det er skulle finde en helt ny bank. Og så håber vi, at mange vil støtte op om initiativet ved at gå ind på vores hjemmeside og begynde jagten på en ny bank der, lyder det fra Uffe Lembo.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.