LO er nu klar til at bruge 7 millioner kroner på en stor kampagne, vendt mod regeringens spareplan.
Allerede i morgen tidlig skal daglig ledelse beslutte, at der skal sættes turbo på kampagnen, som egentlig var planlagt til efteråret, men nu fremrykkes på grund af VKO's genopretningspakke.
"Vi har desværre ikke nogen magt til at forhindre, at de bruger deres beskidte flertal, men vi vil dokumentere, hvordan det vil ramme folk," siger LO-formand, Harald Børsting.
Rent flag
Kampagnen er et 'opspil', der skal køre fra nu af og frem til valget. Dermed har LO tonet endegyldigt rent flag og satser hele butikken på en ny regering bestående af S-SF.
Og regeringen har på sin side tonet lige så rent flag og stukket fagbevægelsen en 'tak for sidst' ved at halvere dagpenge-perioden og beskære fradraget for faglige kontingenter.
Det er en økonomisk lussing i million-klassen - men Harald Børsting mener ikke, det er LO, der bliver ramt. Det er medlemmerne.
Noget pladder
"Det er noget pladder! Det rammer ikke fagbevægelsen og systemerne, det rammer medlemmerne. Man rammer altså ikke LO ved at stikke en kniv i ryggen på 20.000 langtidsledige," siger Børsting.
Han er heller ikke bekymret for, at regeringen nu vil skære i fradraget, så det bliver dyrere at være i fagforening. Og dermed mere tillokkende at være hos de 'gule'.
"Det er jeg ikke bekymret for. Det kommer højst til at koste en 50'er om måneden," siger han.
LO's kampagne bliver en blanding af annoncer og aktioner - men Børsting er lidt loren ved tidligere tiders stor-demonstrationer:
"Det er ikke sikkert, at de gammeldags demonstrationer med 100.000 på Slotspladsen er vejen frem," siger han.
Samarbejde med S-SF
Den oprindelige kampagne, som skulle køre fra efteråret og fokusere på ledighed - og måske enkelte andre emner som ulighed og uddannelse - er tænkt i et samarbejde med S-SF, siger flere kilder til Avisen.dk
Så langt vil Børsting ikke gå:
"Vores dagsorden er at dokumentere, hvordan det her rammer folk. Og så er det vores opgave at sikre, at folk husker det," siger han.
3F på gaden
I de store forbund er der forskellige strategier i forhold til VKO-planen.
3F er allerede i gang med sin annoncekampagne, vendt mod især DF.
"Nu har regeringen tonet rent flag og vist sit piratflag," siger Jane Korczag, 3F's næstformand.
I næste uge vil 3F gå på gaden og dele materiale ud - mens Metal går mere stille til værks.
FOA venter
Smedeforbundet har sendt en meddelelse ud til alle tillidsfolk og opfordret dem til at skrive læserbreve. Som en topfigur i fagbevægelsen siger til Avisen.dk:
"Metal har jo aldrig været kendt som den store kampagne-organistion."
Det har FOA til gengæld - men her er formand Dennis Kristensen lidt afventende:
"Vi prøver at tage bestik af situationen. Er dette et tegn på, at regeringen vil have det helt store slagsmål med fagbevægelsen," siger han.
Han deltager ikke i morgenmødet i LO's daglige ledelse, da han er i Bruxelles.