Telefonerne har kimet hele dagen og nye mails er tikket ind i hos dyreværnsforeningen Anima, der i samarbejde med TV2-programmet Operation X i aftes afslørede misrøgt hos 34 danske minkavlere.
På blot en enkelt dag er foreningen, der i forvejen tæller godt 5000 blevet 10 procent større.
Det fortæller den 25-årige dyreværnsaktivist Thorbjørn Schiøning fra Anima til Nyhedsbureauet Newspaq.
"Vi har fået cirka 500 tilmeldinger via nettet, sms og telefon siden i går aftes. Så vi har haft ret travlt. Mon ikke vi også får flere henvendelser i de kommende dage," siger han.
Han optrådte i TV2-programmet som talsmand for Anima og trængte sammen med programvært Morten Spiegelhauer ulovligt ind på en jysk minkfarm for at filme minkenes bidsår og sygdomme.
Programmet har været god reklame for organisationen. Og interessen tyder på, at det er lykkedes at ændre mange af seernes holdning til pelsdyravl.
"Vi har faktisk haft henvendelser fra folk, der fortæller, at de har pels, men at de fået et helt andet syn på det, nu hvor de har set, hvor dyrene kommer fra. Folk har jo gerne en lidt romantisk forestilling om, at dyrene er døde af sig selv eller blevet skudt af en jæger," fortæller Thorbjørn Schiøning.
Anima blev stiftet i 2000 og har 200-300 medlemmer, der laver aktioner. Typisk donerer medlemmerne mellem 50 og 100 kroner i gebyr. Efter tv-udsendelsen har enkelte doneret beløb omkring 1000 kroner.
"Der har ikke været nogen rigmænd, der er hostet op med en halv million kroner. Men det kan jo stadig nå at komme," siger Thorbjørn Schiøning.
Thorbjørn Schiøning glæder sig over de nye 500 medlemmer.
"Det giver os mere indflydelse, når vi taler med politikere og virksomheder. Vi arbejder meget for en ny lovgivning, men også på forbrugerniveauet. Når vi taler med virksomheder, som skal tage stilling til pelspolitik er det bedre at sige, at vi har 5.500 medlemmer end 5.500. Og det stiger jo," siger han.
Anima har tidligere indsamlet 200.000 underskrifter for et forbud mod hunde- og kattepels i Danmark. I 2003 vedtog Folketinget et forbud mod import og handel med hunde- og kattepels efter foreningens kampagne, skriver Anima.
Anima tager æren for at have gjort en pelsfri politik til normen i den danske mode. Blandt de pelsfri firmaer findes i dag bl.a. Vero Moda, Zara, Mango, B-Young, ONLY, Lene-V, Message, Tippy, Karen Millen, Filippa K, Bruuns Bazaar, Orsay, Noa Noa, H&M og By Malene Birger.
Foreningen promoverer vegetarisme som et positivt og dyrevenligt modsvar. Hver sommer har foreningen uddelt flere end 1000 gratis vegetarburgermenuer.
Desuden fører Anima specifikke kampagner mod buræg og foie gras, samt andre af de værste former for mishandling af dyr i landbruget.
Kilde: Anima.dk