Kritikken af de store skatterabatter til pluginhybridbiler tager nu kraftigt til. Allerede ved årsskiftet havde salget af de kontroversielle biler passeret det antal, som regeringen og dens støttepartier forventede frem mod 2030, skriver Information.
Med bilaftalen fra december 2020 satte partierne mål om 775.000 såkaldt "grønne" biler i 2030. Heraf skulle omkring ti procent – 77.500 – være pluginhybrider, mens resten skulle være rene elbiler. Ved årsskiftet var der imidlertid allerede indregistreret knap 80.000 pluginhybrider, altså biler med både en elmotor og en benzinmotor.
Den udvikling er både dyr for samfundet og skidt for klimaet, lyder kritikken fra eksperter.
- Det er ikke en god nyhed. For de her biler er ikke grønne, siger Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, til Information.
SF og Enhedslisten har gennem længere tid kritiseret pluginhybridernes klimarabat, men nu åbner også De Radikale for at genforhandle aftalen med henblik på at sænke rabatten.
- Hvis der ikke sker en markant ændring i fordelingen mellem salget af elbiler og pluginhybridbiler i årets første kvartal, så er vi parate til at revidere aftalen, siger De Radikales klimaordfører, Rasmus Helveg Petersen.
- Så vil vi foreslå regeringen, at der skal skrues hurtigere ned for afgiftsrabatten end planlagt, siger han.
Internationale studier har vist, at pluginhybrider udleder to til fire gange mere CO2 end forventet og i visse tilfælde er lige så klimaskadelige som benzin- og dieselbiler.
Alligevel får bilerne ifølge Skatteministeriet i gennemsnit 108.700 kroner i afgiftsrabat, da de anses som "grønne". Det svarer til, at staten i 2021 har givet omkring 4,2 milliarder kroner i skatterabat til pluginhybrider.
- Det bør man politisk få rettet op på hurtigst muligt, siger Mogens Fosgerau.
- Samfundet får for denne investering langt mindre klimaeffekt end først forventet – hvis nogen effekt overhovedet, siger prodekan Jakob Stoustrup fra Aalborg Universitet.
Også De Økonomiske Vismænd har anbefalet politikerne hurtigst muligt at skrotte klimarabatten.
Transportordfører for Enhedslisten Henning Hyllested kalder situationen "helt uacceptabel" og har indkaldt skatteminister Morten Bødskov til samråd.
- Vi kræver, at aftalen bliver genåbnet. Det er meningsløst at blive ved med at give den skatterabat, siger Henning Hyllested.
SF’s politiske ordfører, Signe Munk, har opfordret til en genforhandling af bilaftalen og ønsker at skrue ned for pluginhybridernes skatterabat allerede nu.
Skatteminister Morten Bødskov (S) mener ikke, at tiden er inde til at ændre i pluginhybridernes skatterabat. I en skriftlig kommentar til Information siger han, at "vi for nu skal holde os fra at ændre i afgifterne igen. Det skaber utryghed og uforudsigelighed for bilejerne".
Han mener, at der med aftalen "er sat turbo på salget af de grønne biler". Ministeren tilføjer, at "foreløbige salgstal fra januar viser, at der er solgt dobbelt så mange elbiler som pluginhybridbiler".