10 ting dine børn skal lære for at få succes
Hvad skal dit barn lære for at begå sig og få succes i fremtiden? (Foto: Colourbox / modelfoto)
Hvilke egenskaber bliver essentielle for at få succes, når dine børn bliver voksne? En fremtidsforsker giver et bud.
Avisen.dk's redaktion
Det kan være svært at spå om fremtiden - og om, hvilke ting, dine børn skal være gode til, for at få succes som voksne.
Ikke desto mindre har fremtidsforsker Anne Skare Nielsen kigget i den duggede krystalkugle og kommet frem til ti egenskaber, fremtidens børn ikke vil kunne undvære.
Rådene kan læses i deres fulde længde på fremtidsforskerens blog på DenOffentlige.dk.
De sidste råd på listen er de vigtigste, understreger hun.
- At kunne skrive, læse, regne og tale fremmedsprog: Det bliver ikke tvingende nødvendige færdigheder i fremtiden, da computerprogrammer vil kunne gøre den slags for os. Til gengæld bliver det sandsynligvis den slags færdigheder, der giver prestige.
- At tænke stort og sætte pris på de skæve tænkere: Verden har brug for visionære mennesker. Vi behøver ikke alle være genier, der vil i rampelyset, men det er vigtigt, at vi bakker op om dem, vi har.
- Balance mellem krop, tanke og sjæl: Empati og glæden ved at hjælpe andre er vigtige for børn at lære, da alt den information, de bombarderes med, ellers risikerer at gøre dem egocentriske.
- Dyb social intelligens: Måden, vi præsenterer os selv på, bliver vigtigere, så ud med dårlige manerer og sjusket tøj. Men det handler ikke om ren overflade. Det handler også om venskaber og at kunne relatere til andres situation.
- Projekttankegang og iværksætteri: Børn bør allerede i folkeskolen lære at drive eget firma og sælge deres idéer og problemløsninger.
- At producere data, grafer og anden viden, der kan bruges af andre. I fremtiden kopierer man løs fra hinanden, og ens projekter vil altid kunne udvikles videre.
- Syntese frem for analyse: Man skal kunne se sammenhænge og helheder og finde mening i ting, fremfor kun at påpege problemer.
- Lære, aflære og genlære: I fremtiden er spørgsmålet ikke, hvad barnet vil være som voksen. Barnet vil nå at genopfinde sig selv mange gange, og det vigtige er, at kunne lære sig selv nyt, og aflære det igen.
- Dedikerede fællesskaber: I fremtiden vil man blive målt på, hvordan man bidrager til fællesskabet med sine løsninger. Frustrationer og konflikter vil være drivkrafter frem for irritationsfaktorer.
- Dygtighed: Det handler om teknikker, metoder og vedholdenhed. Man skal ikke klynke eller give op over for modgang, men arbejde disciplineret og evne at udsætte sine behov.