Er du på vej ind i en Abercrombie & Fitch butik, vil du blive mødt af smukke unge mennesker, der holder døren for dig, når du går ind.
Det er en del af forretningskonceptet for det amerikanske tøjmærke, der også har en filial på Strøget i København.
Tøjkæden er kommet i søgelyset hos det franske menneskerettighedsinstitut, der har indledt en undersøgelse af virksomhedens anættelsespolitik,
Grunden er, at modellerne der var ansat til at tage i mod folk, også har udført sælgerarbejde inden i butikken. Og så er det ikke lovligt at ansætte folk ud fra deres udseende.
- Den fysiske fremtoning er muligvis afgørende, når man arbejder som model, men ikke, når man er sælger, siger chefen for undersøgelsen, Dominique Baudis til Reuters.
Den øverste chef for tøjmærket, Mike Jeffries, har tidligere været i vælten for udtalelser om, at tøjet kun var for 'cool og smukke mennesker'.
En unavngiven manager er ligeledes blevet citeret for, at tøjet heller ikke er for fattige.
Undersøgelsen af kæden ventes færdig i slutningen af året, hvorefter virksomheden vil få anbefalinger fra instituttet.