Den tyske bilgigant VW må erkende, at batterierne i alle ID.-biler ikke er store nok.
Således skal tusindvis af elbiler fra VW på værksted for at få nyt batteri og softwareopdateringer.
Det skriver FDM.
Batteriskiftet er nødvendigt for at bilerne fremover kan få automatiske opdateringer. Og den første store opgradering er lige om hjørnet.
Heldigvis drejer det sig om batteriudfordring, som de fleste bilejere kender til til.
Det er nemlig 12-volt-batteriet som skal skiftes til en større og mere langtidsholdbar version, skriver FDM.
Årsagen er simpel: De automatiske, såkaldte "over the air"-opdateringer er strømkrævende. De varer op til flere timer og vil kræve meget strøm.
Da bilerne blev designet, og produktionen begyndte for to et halvt år siden forudså VW ikke, at opdateringerne ville blive så tunge, skriver FDM.
Udskiftningen af batteriet er gratis for ejerne og begynder i april. Udskiftningen involverer også opdatering af software for at gøre bilen klar til de næste trin.
Ejerne af ID.-bilerne skal være opåmærksomme på, at uden en tur på værksted kan deres bile ikke opgraderes yderligere.
Der opgraderes til 2.4-udgaven, hvilket betyder, at både bakkamera og varmepumpe optimeres.
Læs mere om opdateringerne her