Glæden ved at drikke vin er direkte forbundet med prisen. Forskere har ved hjælp af hjernescannings-teknologi fundet ud af, hvorfor vi meget hellere vil drikke Petrus end Jeanne D arc.
Det er forskere fra California Institute of Technology og Stanford Business School, der har undersøgt, om vi virkelig kan smage forskel på dyr og billig vin.
Forskerne fandt frem til, at der stiger mere ilt og blod til det sted i hjernen, som aktiverer nydelse, når vi drikker den dyre vin. Det skriver news.com.
Ændring af prisen på et produkt kan ifølge forskerne altså påvirke, hvor stor nydelse vi har ved at drikke vin.
Forskerne er med de nye fund med til at dementere forestillingen om, at vi nyder et produkt mere, fordi det er af bedre kvalitet.
De forklarer, at det er vores forventninger til et produkt, der er afgørende for, hvordan vi opfatter dets kvalitet.
Studiet er lavet af Hilke Plassmann, John O Doherty, Baba Shiv og Antonio Rangel.