Det er ikke en kostbar og avanceret SUV, Dusteren. Men nu er Dacia, som er en del af Renault, også et såkaldt discountmærke i bilernes verden, og Dacia Duster har fra dag 1 været tænkt og produceret anderledes. Med et simpelt og effektivt 4x4 system, der er billigt og pålideligt, samt et design, der signalerer robusthed, har Duster opnået at blive sit eget mærke i mærket. Man kører Duster – ikke Dacia.
Og det har givet pote. Således er der nu solgt over 2 mio. eksemplarer af den lille populære og rå SUV'er i verden siden 2010. Navnligt i Europa. Herhjemme introduceredes Dacia Duster i 2014, da ESC blev standard på modellen. Siden dengang er der solgt i alt 7.869 eksemplarer i Danmark. Den mest populære version er 1.5 dCi med forhjulstræk. Den er solgt i over 2200 eksemplarer. På 2. pladsen kommer versionen med 4x4, mens 3. pladsen tages af versionen med 125 hk benzinmotor og træk på forhjulene.
Hvem der køber bilerne herhjemme er der ikke det store overblik over – men det har man styr på i udlandet.
I dag koster billigste Duster 176.000 kr. Kun 7.000 kroner mere end den kostede tilbage i 2014.
Her er nogle sjove facts om Dacia
* I Storbritannien er der faktisk flere kvindelige købere end mænd.
* I Tyrkiet er kunderne de yngste købere med en gennemsnitsalder på 42 år.
* Duster-kunderne i blandt andet Frankrig, Tyskland, Spanien og Italien er glade for outdoor aktiviteter. Faktisk siger 35 % af kunderne, at de enten vandrer eller cykler i deres fritid.
* I de lande er det i øvrigt også bemærkelsesværdigt, at 44 % bor på landet, mens kun 11 % findes i byer.
* 56% af alle kunder giver prisen som udslagsgivende for køb.
* 20 % køber på grund af bilens design.
* I Rumænien, hvor den produceres på Mioveni fabrikken, er Duster blevet en national stolthed. Politiet kører Duster, militæret kører Duster, og der findes Duster ambulancer på larvefødder, så de kan komme frem overalt.
Sådan kan man også køre Duster – med larvefødder. Foto: RenaultGroup
Den nye Duster bygges på en helt ny platform, og har ikke så lidt designmæssigt tilfælles med denne konceptbil, der er lanceret under navnet Bigster. Det er storebroderen til Duster, men designet ligger nok ikke langt fra det, man kommer til at se i den nye Duster, der i øvrigt forventes lanceret i 2024. Foto: RenaultGroup