Danskerne holder igen på pengene, og det betyder, at butikssalget faldt i oktober efter en lille stigning i september. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Der blev handlet for 0,9 procent mindre i oktober end i september, og der blev sparet på både tøj og fødevarer trods nye lange åbningstider i butikkerne.
Detailhandlen har med enkelte undtagelser været konstant faldende siden starten af finanskrisen.
- Sidste måned så vi dog en overraskende stigning, som skabte et håb om, at forbrugerne så småt var ved at få pengene op af lommen igen, siger økonom Mira Lie Nielsen fra erhvervsorganisationen Dansk Erhverv.
- Nu ser det dog ud til, at det har været en enlig svale, som dagens fald har skudt ned. Det er dermed nu op til julehandlen at redde detailomsætningen i endnu et magert år.
Normalt står danskernes tøjindkøb med videre for 10 procent af den samlede detailsalg, men det faldt i oktober med 3,9 procent, og er dermed årsag til knap halvdelen af det samlede fald.
Fødevarer og andre dagligvarer faldt med 0,4 procent, mens salget af andre forbrugsvarer faldt med 0,4 procent.
I forhold til sidste år var detailsalget, når tallene er renset for prisudvikling, 1,4 procent lavere end i samme måned sidste år.
Det samlede detailsalg var i årets første 10 måneder 2,5 procent lavere end i samme periode i 2011.
- Når der fortsat er stor usikkerhed om dansk økonomi, er det oplagt for danskerne at spare mere op, da finanskrisen fortsat ligger og spøger.
- Men hvis vi skal op af dødvandet, skal danskerne sætte gang i forbruget, da det kan skabe job og større økonomisk sikkerhed for husholdningerne, siger Mira Lie Nielsen.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.