Da Toyota introducerede sportsvognen GT86 tilbage i 2012 var lovprisningerne fra både bileksperter og entusiaster enorme. Toyota havde genopfundet den ægte og rendyrkede køreglæde med den baghjulstrukne sportscoupé.
Nu er det japanske bilmærke så klar med en helt ny generation af den roste sportsvogn, der føjer sig til den voksende portefølje af sportsmodeller under Toyotas Gazoo Racing motorsportsbrand, GR.
Navnet på baghjulstrækkeren skifter således fra GT86 til nu GR 86. Det står klart efter dagens verdenspremiere, der blev holdt online i fællesskab mellem TOYOTA GAZOO Racing og Subaru Corporation.
GR 86 bliver den tredje globale model under Toyotas motorsportsbrand, hvor GR Supra kom først i 2019 efterfulgt af GR Yaris i 2020.
Ny kraftigere motor
Motormæssigt blæser der nye vinde, og den tidligere 2-liters sugemotor i forgængeren bliver i GR 86 erstattet af en helt ny og kraftigere, firecylindret, langsliggende 2.4-liters benzinmotor.
Mål og dimensioner er stort set identiske med første generation, og GR 86 fastholder dermed et ultra lavt tyngdepunkt, og det i forvejen stive karosseri er gjort 50 procent stivere, hvilket gør køreegenskaberne endnu skarpere.
Hvornår den lige kommer til at køre på de danske veje og hvad man skal hoste op for en sådan, er uklart. Men i løbet af sommeren 2021 burde GR 86 være klar.