Hvis man lader ingeniørerne og de hardcore konstruktører i Porsches GT-division få frie tøjler, slå deres hår ud og giver dem max. gas, hvad får man så? Avisen.dk's testbil Cayman GT4 RS såmænd.
I mange anmelderes øjne ”den mest perfekte Porsche i dag”. Store og svulstige ord, for bagkataloget i netop Porsche er som en vandring ned gennem bilernes hall of fame. Men for pokker da, sikke en bil!
En ny frontspoiler kan justeres i samspil med den kæmpe svanehalsmonterede hækspoiler, som ligner noget, der er faldet af en Mols-linje-færge. Prik samme spoiler sidder på 911 GT3. Foto: Per Kuskner
Det vigtigste først: motoren. Det er såmænd den sublime 6-cylindrede 4.0 liter, som ligger i storebror, mægtige 911 GT3. Den er så blevet proppet ned i den centermotoriserede Cayman. Som Andreas Preuninger, chefen for Porsches GT-afdeling siger:
- Det var på tide, vi fik os en fest på 718-platformen (Boxster og Caymans platform, red.). Bilen her er en livekoncert på hjul. Det er noget, som vi længe har ønsket os at lave og kommer direkte fra vores hjerter…
Svimlende prislap
Motoren sidder så også lige bag førerens hjerte og nakke, og du kan røre ved den, når du kører. Det larmer lidt, og Cayman er som at køre en dør: meget hård, i stort set alle køreindstillinger.
Meget få sportsvogne er hurtigere og mere rå end Cayman RS. Foto: Per Kuskner
Trods den svimlende prislap, får du hverken massage i sæderne her, multifunktionsrat eller sublimt anlæg med 12 højttalere.
Til gengæld får du en strop som dørhåndtag indeni (et rigtigt håndtag vejer for meget jo), nogle af de bedste sportssæder, som penge kan købe og gratis adrenalin-skud hver gang, du hamrer den op tæt på de 9.000 omdrejninger med et lydtæppe, der matcher alle vibrationerne i den solide bil.
Anvendelig i hverdagen
Og ja, det er en ægte banebil, og synd og skam, hvis man erhverver sig en GT4 RS og kun slipper den løs på de små landeveje med 80 km/t.
Alcantera og Race-Tex på rat og i loft klæder interiøret. Bemærk racerselen på sædet, som er fed og næsten nødvendig på en bane, men den er også udstyret med almindelige (og mere praktiske) 3-punkts seler. Foto: Per Kuskner
Den er hurtig som næsten ingen andre. 0-200 km/t på lige over 10 sekunder, men mellemaccelerationerne er næsten de vildeste: fra 80 km/t til 120 km/t på 1.9 sekunder, og det må du gerne afprøve på mange af vores motorveje herhjemme.
Til gengæld er det heller ikke en fuldblods-banebil trods førnævnte spartanske indretning. Her er både aircondition, ældre – vel og mærke – infotainment og 12-Volt stik blandt flere ting, så Porschen kan bruges i dagligdagen eller til en fed tur ned gennem Tyskland. Da det er en centermotor-bil, så er der hele to bagagerum, et bagtil (meget lille) og et pænt dybt fortil med plads til 2-3 store bløde rejsetasker.
Refleksionen efter en skøn uge med dette tyske meisterstück er både ekstatisk og på samme tid vemodig. Ekstatisk fordi man har fået chancen for at køre i en bil, som måske er en af de bedste og sublime sportsvogne på vejene i dag – også inklusive de meget dyrere italienske raketter. Og vemodig fordi i løbet af et par år, så er det helt slut med kompressionsmotor i Cayman.
Ikke plads til de store kufferter, men dog et par bløde rejsetasker foran i bagagerummet. Foto: Per Kuskner
Der er naturligvis afstivning, så man trygt kan køre på bane og vælte rundt – bare ikke trygt for pengepungen. Foto: Per Kuskner
Porsches planer er nemlig, at senest i 2025, så kommer den lille sportsvogn fremover kun som elbil.
Så kan man blive elektrisk, men ikke helt så ekstatisk…
Man skal ikke køre for tæt på kantstenene med disse fælge, der koster 30.000 kr. stykket. Foto: Per Kuskner
Porsche Caymans siderude er erstattet af udvendigt luftindtag, som skal være en slags åndehul og med til at nedkøle den iltre 500 hk. boxermotor, som sidder 30 cm. fra din nakke. Foto: Per Kuskner
Vurdering: * * * * * * (6 ud af seks stjerner)
Specifikationer Porsche Cayman GT4 RS
6 cylindre, 500 hk.
0-100 km/t 3.4 sek. Topfart: 315 km/t
Pris fra: 2.849.900 kr.
Testmodel: 3.451.499 kr.
Hvorfor?
Alt fungerer så sublimt, så man sidder og smiler hele tiden og lyden!! God investering – sidste specialkonstruerede Cayman med benzin falder ikke i værdi, tværtimod!
Hvorfor ikke?
Fordi du kan miste både bil og kørekort på et splitsekund.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.