Det er så sjældent, at det sker, så når nu muligheden er her, har jeg virkelig lyst til at hylde en virksomhed for dets evne til at inkludere dem, der ellers ingen chancer får:
REMA 1000, en af landets største supermarkedskæder – tæt ved 300 butikker, over 10.000 ansatte – har nemlig bevist, at det der med ’social ansvarlighed’ faktisk ikke bare er ’bullshit’, men noget de mener og handler ud fra:
Jeppe Andersen, en 22-årig såkaldt ’talsvag’ ung mand fra Horsens, har nemlig fået chancen som kassemedarbejder. Jeppe, som aldrig har været god til at regne, og som derfor har svært ved at give penge tilbage i mønter og sedler, har simpelthen fået ansvaret for en særlig kasse:
Et sted, hvor kunderne kun kan betale med dankort eller med mobilepay. Alle er glade:
”Jeppes kasse er den hurtigste, og han er rigtig god til kundebetjening…Når jeg tager på ferie, er der ingen kunder, der spørger efter mig, men er Jeppe på ferie, så spørger de efter ham,” forklarede Lars Lauritsen, butikschefen, forleden til TV2.
”Det er super godt for sådan én som mig, som ikke er så god til matematik. For jeg kan stadig scanne varer og betjene kunder. Det er super dejligt, og jeg føler virkelig, at jeg er kommet på min rette hylde,” understregede Jeppe Andersen i samme indslag.
Sikken en skøn historie – vel og mærke en historie, der viser, at hvis vi vil, så kan vi sagtens sammen sørge for, at der er plads til alle. Også dem, der ikke bare suser afsted i skolerne.
Den konkrete sag handler om en virksomhed med sunde principper; en butikschef, som ville hjælpe; og selvfølgelig en ung, der virkelig gerne vil have et arbejde:
For det første virksomheden:
REMA 1000 har på dets hjemmeside en detaljeret 32 siders plan for dets ’sociale ansvarlighed’ – i dag oftere kendt som ’CSR-politik’, som er dets engelske forkortelse. Det handler mest om de krav de han til de varer, de sælger, men også om dets ansatte.
Ledelsen kæmper for at få flere kvinder som lærlinge og butikschefer med konkrete mål. Sidste år var de tilfredse med væksten i butikschefer, men ikke med kønsfordelingen hos lærlinge. ’Vi var ikke gode nok,’ skriver virksomheden ærligt og fremlægger nye planer.
Og så har de et vidunderligt afsnit om, hvilket særligt ansvar de pålægger sig selv i forhold til at kunne skabe en rummelig arbejdsplads, så også fysisk handicappede og folk med mentale lidelser, indlæringsproblemer, autisme, hjerneskader med mere kan få plads. De mener det.
For det andet butikschefen:
Lars Lauritsen, den lokale butikschef i Horsens, har været leder af butikken i snart ti år, og han fortæller, at han altid har syntes, at social ansvarlighed over for lokalsamfundet er en helt særlig værdi, som han kæmper for.
Da Jeppe Andersen i 10. klasse blev skoletræt, blev der skabt en mulighed for, at han kunne få praktik i REMA 1000. Senere, da han tog Erhvervsgrunduddannelsen, kom han i praktik samme sted. Det gik så godt, at butikschefen besluttede sig for at ansætte ham i et fleksjob.
For det tredje den unge selv:
Jeppe Andersen lægger slet ikke skjul på, at han er ’super glad’ for sit job. Han har grebet chancen og er i dag er meget værdsat medarbejdet, som virksomhed og kunder er glade for. Han har – trods sit handicap med at forstå tal – fundet sin rette hylde.
Jeppe fortæller, at hans job har forandret ham fra at være genert og indadvendt til nu at være ’mega udadvendt’, ’super glad’, og at han kommer i godt humør over den daglige snak med kollegaer.
Tænk engang, hvor meget vi kan lære af denne skønne historie:
Allermest, at hvor der er vilje, er der vej. Hvis bare flere virksomheder lod sig inspirere af REMA 1000 og deres butikschef, så ville mange flere af dem, der ofte bare får et ’nej’ til en ansættelse, få en chance.
Kom nu bare i gang.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.