Glem alt om lange køer, sure ekspedienter og lukketider.
Danskerne shopper i stigende grad både nye og klassiske varer varer på nettet, og det gør det mere end almindeligt svært for mange af landets butiksejere at få noget ud af det snigende opsving, skriver Berlingske Business.
Ifølge Foreningen for Dansk Internethandel udgjorde nethandlen i 2013 17 procent af det samlede detailsalg. Til sammenligning var det 13 procent i 2011.
Lysten til at sidde foran computeren og klikke varer hjem var også iøjefaldende under den seneste julehandel, hvor 15 procent af omsætningen i branchen var via internettet. Året før var det 12 procent.
Ud over nethandlen sælger danskerne i stigende grad brugte varer til hinanden via websites som Trendsales.dk, dba.dk og Lauritz.com. På Trendsales sælger brugere primært brugt modetøj, sko og accessories. Virksomheden havde i 2013 en rekordomsætning over sitet på en kvart milliard kroner.
- Danskerne har helt klart droppet smid-væk-kulturen siden finanskrisen. Kvinder, der køber en ny taske, sælger samtidig den gamle på nettet. Desuden har nettet gjort handlen med brugte varer mere gennemsigtig og dermed lettere at gennemføre, siger medstifter af Trendsales Martin Falslev Andersen til Berlingske.
Alene i varegruppen elektronik og hvidevarer sælges 60 procent i dag på nettet.
Newspaq