Det er jul, sneen daler ned - og Tivoli slår portene op for Jul i Tivoli. Og i år bliver det blandt andet med en minkklædt Columbine og en julemand i pels, for haven får de kommende tre år verdens største pelsauktionshus Kopenhagen Fur som partner.
- Der er selvfølgelig også kolde kontanter involveret i aftalen - men fra Kopenhagen Furs side glæder vi os til vise nogle pelsprodukter, som folk ikke normalt ser, siger Torben Nielsen, der er direktør i Kopenhagen Fur.
Ud over at klæde nogle af de ansatte i Tivoli på, vil auktionshuset mellem jul og nytår indtage hotelværelserne på Nimb i Tivoli med pelsklædte møbler, puder og tæpper - men også gæster i restauranten vil blive mødt af anderledes pels:
- Alle ved, at stempelkaffe lynhurtig kan blive lunken. Men nu giver vi eksempelvis kanden mink på. Vi får mulighed for at vise nogle anderledes ting på Nimb, siger Torben Nielsen.
Selve aftalen vil give Tivoli et større millionbeløb til investeringer og udvikling af haven i juletiden.
Lars Liebst, der er direktør for Tivoli, siger, at aftalen vil være til gavn for både Tivoli og for gæsterne, da det giver haven mulighed for fortsat at udvikle "Jul i Tivoli".
- I Tivoli er vores mission at betage vores gæster, og det nye partnerskab vil hjælpe os med at opnå dette, siger Lars Liebst om aftalen.
Kopenhagen Fur er andelsejet og er verdens største pelsauktionshus med en global markedsandel på 60 procent. Der omsættes for 10,5 milliarder kroner om året i auktionshuset i Glostrup, hvor indkøbere fra hele verden flokkes om de danske skind.
I Danmark er mere end 6000 mennesker direkte beskæftiget med pelsavl.
Tivoli har i forvejen en lang række sponsorer som blandt andre Royal Unibrew, Skoda, Dong Energy og Audi.
Også en række fonde støtter Tivolis kulturelle aktiviteter herunder Den Obelske Familiefond, Augustinus Fonden og A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.
/ritzau/