Psst, jeg er homo.
Sådan lyder det i stigende grad ude på de danske arbejdspladser. Det viser en undersøgelse blandt 562 homo- og biseksuelle og transpersoner i Danmark. Det er non-profit organisationen Q-factor der står bag undersøgelsen.
82 procent svarer i undersøgelsen, at de er fuldstændig åbne eller semi-åbne på jobbet. I 2011 lå antallet af fuldstændig åbne eller semi-åbne homo- og biseksuelle på 70 procent, viser en lignende undersøgelse fra Q-factor.
”Det er positivt, at flere vælger at være åbne overfor deres kolleger. Når du skjuler en del af dig selv på jobbet, kan det have en stor betydning for både dit arbejdsliv, dit forhold til kollegerne og din trivsel,” siger Becky Steckhahn-Strohmner, medstifter og direktør hos Q-factor.
Det er dog stadig kun omkring hver anden homo- eller biseksuelle, der er fuldstændig åbne omkring deres seksualitet på arbejdspladsen, viser undersøgelsen. Og det undrer Becky Steckhahn-Strohmer.
Det samme billede giver en undersøgelse, som det Europæiske Agentur for Grundlæggende Rettigheder lavede i 2013. Her var det cirka halvdelen af LGBT’erne på det danske arbejdsmarked der oplever, at de ikke altid kan være åbne om deres identitet på arbejdspladsen.
Opsang til fagbevægelsen
Hvis flere homo- og biseksuelle og transpersoner skal kunne være åbne om deres identitet på lige fod med deres heteroseksuelle kolleger, så kræver det en indsats fra både fagbevægelse og arbejdsgivere.
Det mener Rikke Voergård-Olesen, arbejdsmarkedspolitisk talsperson for LGBT Danmark, interesseorganisation for lesbisk, bøsser, biseksuelle og transpersoner i Danmark.
Tirsdag aften afholdt LGBT Danmark og Copenhagen Pride et debatmøde, hvor LGBT Danmark, Dansk Industri, IBM, LO og en række fagforeninger blev enige om at sætte fokus på problemstillingen. Gennem et nyt samarbejde skal parterne se på hvilke tiltag, der kan hjælpe med at gøre danske arbejdspladser mere LGBT-venlige.
”Det skal være en del af tillidsrepræsentanters uddannelse, at de får undervisning i LGBT og diskrimination. Så tillidsrepræsentanterne kan få værktøjer til at spotte diskrimination og støtte kollegaen, hvis der opstår problemer på jobbet,” siger Rikke Voergård-Olesen.
Hun peger på, at ledelsen og HR-repræsentanter også skal klædes på, så de kan håndtere mangfoldighed og LGBT-personer.
LO: Vi kan sagtens gøre mere
Hos LO er næstformand Lizette Risgaard meget positiv for at se på hvordan fagbevægelsen kan sætte større fokus på LGBT-personers arbejdsliv.
Hun mener, at fagbevægelsen har haft fokus på mangfoldighed generelt, men indrømmer, at det kunne være bedre på LGBT-området.
”Derfor vil det være godt, at se på vores uddannelser til tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter, så de også får et blik for LGBT-personers vilkår. Dermed kan tillidsfolk blive opmærksomme på, at kollegaens seksuelle obsevans kan være en udfordring på arbejdspladsen,” siger Lizette Risgaard.
Som eksempel nævner hun, at det kan være grænseoverskridende for en lesbisk kvinde hvis partner er gravid, at gå ind og bede chefen om barsel. Den slags episoder skal arbejdspladsen være bedre til at tackle.
IT-gigant: Virksomheden skal skabe rammer til åbenhed
CSR-manager hos IT-giganten IBM, Pia Rønhøj, mener det er vigtigt, at virksomhederne danner rammerne for, at de ansatte kan være sig selv, uanset seksualitet eller kønsidentitet.
”Det er den enkelte medarbejder, der beslutter om han eller hun vil være åben eller ej, men som virksomheder kan du skabe rammerne for at dine medarbejdere kan være dem selv,” siger Pia Rønhøj.
IBM har en nedskrevet politik på LGBT-området og ansatte, der bliver diskrimineret kan henvende sig anonymt og få hjælp til at gå videre med sagen. Derudover har IBM et netværk for homo- og biseksuelle og transpersoner på arbejdspladsen.
”LGBT-ansatte skal mødes af en åben kultur. Hos IBM har formanden for vores EAGLE-netværk (LGBT-netværk hos IBM) har holdt oplæg for kollegerne, og op til Copenhagen Pride har vi skrevet et indlæg på vores intranet om at vi støtter op om Priden og de forskellige aktiviteter,” siger Pia Rønhøj.
Det tror hun, kan være med til at skabe større åbenhed på arbejdspladsen.
Den endelig rapport fra Q-factor med undersøgelsens resultater bliver fremlagt til efteråret.