Avisen.dk testede for nyligt to japanere, som i den grad imponerer. Både køremæssigt og brændstoføkonomisk ikke mindst. Det er den opdaterede Toyota RAV4 og Nissans nye X-trail, der hver især er ret forskellig i teknik og indretning.
Prismæssigt ligger de dog tæt på hinanden. Toyotas testmodel med den store motor kostede 649.990 kr., men fås fra 513.000. Nissan kostede så med 7-sæders version og full Monty i ekstraudstyr såsom e-POWER og e4ORCE 710.490 kr., men fås fra 449.990 i den mest skrabede version uden ovennævnte teknik, så alt efter smag, pengepung og ønsker, må man sige, at de ligger meget godt i samme felt.
Rav4
Testmodellens store 2.5 liter motor med plugin-hybrid og to elmotorer imponerer med hele 306 hk. under hjelmen. Det er store tal i en medium-SUV, og det mærkes også, når man sætter den i Sport-mode og trykker til. Det er ikke Tesla-acceleration, men man er aldrig i tvivl om, at her er rigeligt med spark til overhalinger. 0-100 km/t på 6 sekunder er lidt hurtigere end en Audi TT.
Designet er skarpt og maskulint med dens kantede streger, og det sorte tag, som matcher skærmkanterne og fælgene på 19 tommer ligeledes i sort ser godt ud til den dybrøde lakering. RAV4 har her i seneste generation med plugin imponeret med sin økonomi, og mere end 75 km. blandet kørsel på en opladning og næsten 98 km. i byen må siges at være godkendt.
Det er en firehjulstrækker med - i forhold til Nissan - moderate terrænegenskaber. Man skal ikke forvente at kunne køre gennem en ørken og dybe mudderhuller, men dog sidder man heller ikke fast på stranden eller den mudrede skovvej her.
Infotainment er på 10,5" og er en touchskærm, mens førerinformationsdisplay'et bag rattet er på hele 12,3". Panoramataget giver et godt lysindfald og sæderne og interiør er pænt dog uden luksuriøst på samme måde som Nissans ditto.
En lille sten i skoen er dog, at man hver gang man sætter sig ind i bilen og tænder, skal der trykkes på to flueben på touchskærmen og acceptere nogle Toyota "compliance-ting" eller ikke acceptere, hvis man er sur! Men hvorfor dog forstyrre med det hver eneste gang - én gang må da være nok?
X-Trail
Nissan introducerer deres e-POWER i denne model, og det er – helt enkelt – en elbil med benzinmotor. Den firecylindrede benzinmotor er så at sige en slags generator, der producerer strøm til den ene eller de to elmotorer, afhængigt af om man vælger X-Trail E-Power med forhjulstræk eller firehjulstræk. Så du skal med andre ord aldrig lade din X-Trail op, det sørger benzinmotoren for.
Det gør denne Nissan – for det meste af tiden – til en lydløs affære, men når benzinmotoren startes, så er den ret lydhør til gengæld.
Førstehåndsindtrykket af Nissan X-Trail er, at den er mere elegant end rå. De lyse lækre skindsæder og cockpittet generelt signalerer lækkerhed og klasse. Men tag ikke fejl, for X-trail har et terræn-DNA, og den kommer med mange indstillinger lige fra mudder, til stejl nedkørsel og meget mere, der gør den yderst kompatibel i terrænet. Så må man smide gummirøjserne, inden man sætter sig til rette i de fine sæder.
Det er dog nok de færreste, som kommer til at bruge alle funktioner, men rart at vide, at de er der.
Også Nissan kommer - som Toyotaen med panoramaglastag, og for 10.000 kroner mere, så kan der vælges en tredje sæderække, så der er en 7-personers bil, som vores testbil var. Det er ikke en sæderække til høje personer på langfart, men kan sagtens bruges til kortere ture eller længere, hvis det er medlemmer af familien eller vennekredsen, som ikke er voksne endnu.
Konklusion:
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid GR Sport 4x4:
2.5 liter, 306 hk. og e-CVT gear.
Pris: Fra 513.990 kr. Testmodel: 649.990 kr.
Nissan X-Trail e-POWER e4ORCE (4WD)
1.5 liter, 210 hk. og automatgear.
Pris: Fra 674.990 kr. Testmodel: 710.490 kr.
To skarpe kombattanter, hvor Nissan X-Trail vinder på ny teknik, terrænegenskaber og lækkerhed, men taber på en noget heftig pris. Toyotaen er lidt mere enkel (kedelig) indeni, men har et skarpt design, flot garanti og har prisen lidt mere med sig.
4 stjerner til begge og en remis, ender det med.