Toyota Supra nærmest definerede det folkelige sportsvognsmarked tilbage i slut 70’erne og op igennem 80’erne. Toyota havde stor succes med deres tre søstre: Celica, MR2 og Supra. Hvor den brystsvage Celica var den mere opnåelige sportsvogn – uden dog at være en sådan – så var MR2’eren med sin centermotor og to sæder den mere agile (og upraktiske), mens Supraen kombinerede de tos egenskaber: Den var hurtig, havde meget udstyr og plads til fire personer og masser af bagagegrumsplads.
Og på det spirende sportsvognsmarked kunne næsten alle være med her rent prismæssigt.
Nu er femte generation af Supra så på banen efter en pause på 17 år. Avisen.dk testede for nyligt den yderst velkørte og sjove lillebror med 4 cylindre 2.0-motor og 258 veloplagte heste. Storebror har seks cylindre og voldsomme 340 hk., men koster også pænt over en million, og kan man nøjes, så er her rigtig meget bil for pengene.
Priserne går fra 776.545 kr., og for de penge får man en skøn og snerrende lyd (selv om noget af det er kunstigt skabt igennem højttalerne, jaja!) og optrækket fra 0-100 km/t på kun 5,2 sekunder burde tilfredsstille de fleste. Ligesom den store Supra, så kommer den lille version også med det lynhurtige 8-trins automatgear.
BMW i nye klæder
Både motor og interiør er hentet fra BMW’s produktionshaller. Jo, der er også et frugtbart tysk-japansk samarbejde her. Avisen.dk testede sidste år den smukke BMW Z4 cabriolet med samme motor som i Supraen, men der var en verden til forskel.
Toyotaen er meget mere sporty at køre, minder mere om en rigtig sportsvogn, hvor BMW’en var en typisk cruiser.
Og så ligner den også noget, som man ikke ser hvor som helst. Folk vendte sig om og flere kom hen og ville tage billeder af den, da jeg parkerede den. Flere var overbeviste om ved første øjekast, at det var en potent italiensk supersportsvogn, andre gættede på en Corvette og alle blev overraskede, da jeg sagde, at det såmænd ”bare” var en Toyota.
Hvorfor?
Skal du have en ”eye-turner” med god lyd, kvikke køreegenskaber og ”gammeldags” dyder som lidt slag med bagenden og lang køler-udsigt, så er Supraen et godt køb.
Hvorfor ikke?
Men skal du have børnene med, så adskiller den nye Supra sig dog fra sit oprindelige ophav: Her er – ligesom den gamle MR2 – kun plads til to personer – ingen bagsæder her, så det er en egoistvogn eller en (dyr) nummer to bil i familien.