Da jeg var på Mallorca for nyligt og teste en Lexus fik jeg til opgave at tegne en sketch til en bil i fremtiden. Og her tegnede jeg (med mine svage egenskaber for dette in mente) en bil med meget store hjul, meget små vinduer og meget dynamisk i linjeføringen i det hele taget.
Og sådan er Renaults nye Megane også. Den er et studie i lækkert design og ligner en bildesigners første udkast til en ny bil, som nok aldrig bliver så vovet i virkeligheden. Men det blev Avisen.dk's testbil så alligevel.
Også bagtil går der futuristiske design godt igennem. Bemærk de skjulte dørhåndtag i bagdørene. Foto: Per Kuskner
Den ser hamrende godt ud, Renaults elbil, som også lader det lækre design gå igen indendøre. Det er en helt ny og lækker kabine med en pæn stor (12.3") infotainment-skærm i midten, og alle funktioner på den og i cockpittet generelt er meget intuitive.
Batteriet i testbilen var på 60kW, som giver en WLTP-rækkevidde på 450 km. og acceleration fra 0 til 100 km/t på 7.5 sekunder. Det er pænt nok, og skyldes til dels også, at Megane E-Tech, trods elbils-status – "kun" vejer 1.743 kg. Mange af dens konkurrenter vejer op til 2 tons.
Pænt og lækre materialer, som ikke er hård plast. Den store skærm i midten giver de fleste informationer om kørsel, forbrug, navigation og entertainment fra sig. Foto: Per Kuskner
Opladningen går tjept og 450 km. var faktisk lige akkurat så langt, som vi kørte ved blandet by-, lande- og motorvejskørsel i ugen. Foto: Per Kuskner
Den kører fint og tyngdepunktet er forholdsvist lavt, hvilket igen ikke giver "skvulpende" køreregenskaber – heller ikke i kurverne.
Den er bygget på en helt ny platform, som er udviklet i samarbejde med Renaults helt store allierede og medejer, japanske Nissan. Inden længe vil Meganen kun komme som elbil og Renault, som er en af verdens største bilproducenter, satser på masseproduktion af Meganen.
Den er også både velkørende, lækker og til en ok. pris. Fra under 300.000,- kr., men det er for modellen med det lille batteri på 40kW, som kun giver en lille rækkevidde på ca. 250 km., så tag det store batteri som i testmodellen til 374.000 kr.
På komfortsiden skal nævnes massage i forsæderne, som for blot få år siden var helt vildt, da det kom i de største og dyreste biler såsom Bentley og Mercedes-Benz' S-klasse. Nu kan "pøbelen" også få deres rygstykker behandlet nænsomt på køreturen.
Udsynet igennem den minimalistiske bagrude er udfordret af den skrånende taglinje og designet af kabinen som helhed. Foto: Per Kuskner
Nogle hår i suppen på udstyrslisten var, at der kun er USB C-porte til mobiltelefoner bagi. Hvorfor i alverden ikke foran til føreren og passageren ved siden af??? Og når det nu skal være så smart og designet det hele, ja, så er der også lidt ulemper her:
De store hjul giver lidt rumle-lyd fra sig ved motorvejeskørsel, og de skrå og forholdvis små kileformede sidevinduer samt bagvinduet gør udsynet lidt begrænset. Men som man siger, man må lide for skønheden.
Fuld LED på fronten som standardudstyr. Der er solgt over 1.000 styks herhjemme allerede, hvoraf mange er blevet leveret, og de fleste i løbet af året og primo næste. Foto: Per Kuskner
Renault Megane E-Tech Iconic
160 km/t
220 hk.
Fra: 292.990 kr. (testmodel fra 373.990 kr.)
Masser af standardudstyr
Sikkerhed: Afstandsadvarsel, aut. regulering af forlygter, aut. deaktivering af passagerairbags, afstandsadvarsel, nødbremseassistent og VRU m.m.
Komfort: Ratvarme, regnsensor, aut. aircon., Harman Sound-anlæg med 9 højttalere, 6-trins justerbart forsæde med massagefunktion og lændestøtte samt meget mere.
Bedømmelse:
* * * * (4 ud af seks)
Hvorfor?
Fordi Megane E-Tech er en virkelig velkørende og udstyrsmæssig perle i dette segment af elbiler. Og så ser den hamrende godt ud.
Hvorfor ikke?
Fordi du godt kan lide masser af lys og går efter en måske knap så pæn bil, men en med store ruder og panoramatag.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.