I det store billede er der fremgang at spore hos discount-kæderne herhjemme.
Det vurderer Henning Bahr, der er administrerende direktør og indehaver af Retail Institute Scandinavia, efter at både Coop og Dansk Supermarked har præsenteret årsregnskaber for 2013.
Hvor Dansk Supermarked især på grund af Netto-butikkerne landede en omsætning på 56,9 milliarder kroner mod 55,6 milliarder året før, har historien været en lidt anden hos kollegaen.
I 2013 nåede Coop inklusiv brugsforeninger en omsætning på 44,4 milliarder kroner, mens der i 2012 omsattes for 44,8 milliarder. En udvikling, der især tilskrives en kraftig ekspansion af Fakta-butikkerne.
- Man skal selvfølgelig passe på, at man ikke forveksler deres omsætningsvækst med indtjeningsforskelle, fordi Fakta på sin vis også har fremgang, hvis man ser over flere års omsætning, siger Henning Bahr.
- Jeg synes ikke, at man kan tage Coops udmeldinger omkring nogle udfordringer med Fakta som et udtryk for, at der er folk, som ikke vælger at handle i Fakta.
- De har lavet en masse nye Fakta-butikker, og det koster altså penge at udvide butikskonceptet så voldsomt og så hurtigt, uddyber direktøren.
Hvis man tager udgangspunkt i de danske discountkæder, der forhandler dagligvarer, så mener Henning Bahr, at de vokser på grund af flere og flere butikker.
- Og danskerne handler jo også mere og mere i dem, påpeger han.
Set i forhold til, hvordan de to discountgiganter står i forhold til hinanden, så vurderer Henning Bahr, at Dansk Supermarked kan lukrere på Netto med den skotske terrier som logo.
- Netto-kæden har klart været på førstepladsen i rigtig mange år, og der ligger de stadig, siger han.
- Dem, der ser ud til at følge Netto fint til dørs og har momentum, er Rema 1000, uddyber han.
Ifølge Henning Bahr har Rema 1000 en særlig forretningsmodel, fordi kæden har et meget klart koncept, der gør, at forbrugerne betragter Rema 1000 som et supermarked og ikke som en discountbutik.
Kigges der punkt for punkt i kampen mellem discountbutikkerne, vurderer Henning Bahr, at det ligger meget tæt i toppen.
- Når Netto begynder at konkurrere med Rema 1000, der ligger lige ved siden af, så begynder de at få mere kamp til stregen, siger han.
/ritzau/