Da Elon Musk stod på scenen med en kædesav som symbol på alle de jobs, han ville skære ned på, mens Trump stod i kulissen og hyldede ham, var det en svær pille at sluge for mange Tesla-fans. Og bilmærkets salgstal var i frit fald, som havde man tappet alt for strøm.
Tesla som bil og produkt – er mere end nogen anden personificeret med en person, Elon Musk, næsten lige så meget som bilens gode egenskaber. Det ramte salget voldsomt, især blandt dem, der gerne ville køre grønt, men ikke ønskede at støtte en person, der forbindes med Trump og dennes meritter.
Nu er de to alfahanner blevet uvenner og måske netop det faktum er med til at få kunder tilbage i butikken. I hvert fald i Norge, hvor salget af Tesla steg svimlende 204%. Men også mange andre steder i verden er der stigende efterspørgsel på Model Y, mens Model 3 stadig har visse udfordringer.
I juni blev det til en andenplads herhjemme på listen med mere end 1.100 solgte biler.
Skoda Elroq fik solgt flere end 1.500 og dermed ligner favoritten til at blive den mest solgte bil i 2025.
Avisen.dk har for nyligt prøvekørt både Telsa Model 3 og Y, og vi kan bare sige, kædesav, Musk, Trump eller ej, så er det meget velkørende og gedigne biler begge to med en software og rækkevidde, som alle andre elbilsproducenter har svært ved at matche.
Det bliver interessant at se, om tendensen holder, og om Teslas tilbagevenden til salgstoppen er midlertidig eller starten på en ny æra. En ting er dog sikkert: I bilverdenen betyder image lige så meget som rækkevidde – og her er Elon Musks afstandtagen til Trump muligvis den vigtigste softwareopdatering, Tesla har fået i år.