Nye tal fra det britiske statistikkontor (ONS) tyder på, at britiske forbrugere ikke har ladet visakortet blive i pungen som følge af bekymring for det såkaldte brexit.
Således viser nye tal torsdag, at detailsalget i Storbritannien er steget med 1,4 procent i juli sammenlignet med måneden før, hvor briterne stemte for at forlade EU.
De officielle tal overstiger dermed alle prognoser, der ellers pegede i retning af en stigning på blot 0,2 procent. Det rapporterer Sky News.
- Det er stærke tal, der viser en markant stigning i salget i forhold til juli sidste år, siger cheføkonomisk rådsgiver i ONS Joe Grice.
Han vurderer, at det varme julivejr i Storbritannien kan have været en vigtig årsag til stigningen i salget af tøj og sko.
Ligeledes har det angiveligt haft en positiv betydning for detailsalget, at pundet er faldet markant efter det britiske farvel til EU, påpeger han.
- Det tyder på, at det svage pund har tilskyndet udenlandske besøgende til at bruge penge, siger han.
Stormagasiner og specialbutikker melder om en god juli måned. Således er salget af ure og smykker steget hele 16,6 procent i juli sammenlignet med samme måned sidste år. Det er det største spring i næsten to år.
De største britiske detailbutikker, herunder Tesco, Next og John Lewis, oplyser samtidig, at de indtil videre ikke har været påvirket af resultatet af folkeafstemningen 23. juni.
Hos den finansielle virksomhed ING er man dog en smule mere forsigtig med at glæde sig for tidligt.
- Denne positive overraskelse er opmuntrende for væksten i tredje kvartal, siger økonom ved ING James Knightley ifølge nyhedsbureauet Reuters.
- Dog er forbrugertilliden faldet i kølvandet på brexit, ligesom vi ser, at konjunkturbarometrene tyder på en voksende forsigtighed. Derfor tvivler vi på, at det her er bæredygtigt.
/ritzau/