Ved den seneste inspektion blev der fundet fem alvorlige fejl og mangler på krydstogtsskibet Explorer. Blandt andet var der tilsyneladende ingen redningsplan om bord i tilfælde af en alvorlig ulykke og redningsbådene var i alt andet end god stand.
Heller ikke de vandtætte døre, der skulle forhindre - eller i hvert fald forsinke - at skibet gik ned, hvis det tog vand ind, var i tilstrækkelig god stand. Det afslører Lloyd s List, der står bag en række magasiner om skibsfart.
Fejl på fejl
Det var den engelske kystvagt, der stod bag inspektionen, der dog ikke førte til at skibet fik forbud mod at sejle. Explorer blev tilbage i foråret også inspiceret af havemyndigheder i Chile. Her blev der fundet seks fejl og mangler - heraf to direkte relateret til skibets sikkerhed.
Skibet blev imidlertid i oktober sikkerhedsgodkendt af norske myndigheder. I hvilket omfang godkendelsen blev givet helt automatisk eller om skibet blev underlagt en egentlig inspektion, har det, ifølge Lloyd s List, ikke været muligt at få oplyst.
Ifølge Lloyd s List er der ingen dokumenter, der tyder på, at skibet er blevet tilbageholdt eller beordret på værfts de seneste år.
Måske ingen søkort ombord
Explorer sank efter at have ramt et isbjerg. Og det har, ifølge Lloyd s List rejst et centralt spørgsmål - var skibet overhovedet i besiddelse af opdaterede søkort for området - ja søkort for området overhovedet.
Ifølge en talsmand fra det engelske hydrografiske kontor, UK Hydrographic
Office, blev de første kort over området lavet i 1949. Siden er der løbende lavet opdateringer - den seneste i 2003 - og årligt sendt besked om ændrede forhold til alle, der ønsker det.