Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Danske forbrugere er i stigende omfang optaget af dyrevelfærd.
Derfor lancerer Coop i næste uge en ny mærkningsordning, der gør det lettere for kunderne at finde kød, mælk og æg, der er produceret med ekstra hensyn til dyrevelfærd. Og samtidig løfter niveauet markant for dyrevelfærd i Danmark.
Det sker uden om en statslig mærkning, som fødevareministeren har varslet vil komme engang til næste år - og som alene vil omfatte svinekød.
"Vi ser det som vores opgave at tale forbrugernes sag. Derfor kan vi ikke gå med på et mærke, der alene taler industriens og eksporterhvervets sag. Vores mærkningsordning er anderledes og vil i modsætning til ministerens skabe et mærkbart og markant løft i dyrevelfærden," siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop
Den første bølge omfatter langt over 100 produkter, inden for svinekød, kyllinger, mælk, æg og oksekød (fra malkekvæg). Næste bølge af varekategorier bliver mærket i 2017, og i løbet af 1. halvår forventes der at være ca. 500 varer. På sigt vil der komme omkring 1000 varer med mærket på i Coops butikker.
"Med denne ordning vil mange millioner danske dyr få et bedre liv. Det vil forandre dyrevelfærden og løfte niveauet i Danmark markant," siger CSR-chef Signe D. Frese, Coop.
Mærkningsordningen er et dyrevelfærdshjerte, hvor varerne kan få mellem 1 og 4 hjerter og den starter på et niveau der ligger markant over dansk lovgivning og praksis.
Varer med 1 hjerte kommer fra dyr, der står i stald, men som har mere plads og løsdrift, end i standardproduktionen. Varer med 4 hjerter kommer fra dyr, hvor der gøres en ekstraordinær indsats for dyrevelfærd, som ligger ud over reglerne for økologi og friland. De første varer i Danmark med fire hjerter er svinekød fra Hestbjergaard, som sætter ny standard for høj velfærd.
"Producenterne får et ekstra incitament til at løfte dyrevelfærd, for med mærket belønnes de får deres indsats og en stærk kommunikation med kunderne," siger Signe Frese.
Allerede fra starten har mærket markant effekt. De 5 Gaarde, der producerer over 6 millioner kyllinger til Coop årligt, har givet deres kyllinger mere plads, så de kan opnå Dyrevelfærdshjertet. Den kommende tid kommer til at byde på andre tilsvarende eksempler, da interessen fra producenternes side har været kolossal.
Kriterierne for dyrevelfærdshjertet er udarbejdet i samarbejde med eksperter i dyrevelfærd fra Aarhus Universitet samt med rådgivning fra Økologisk Landsforening og Dyrenes Beskyttelse.
Varer med Dyrevelfærdshjerttr findes i Coops 1200 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Fakta, Irma og online på Coop.dk MAD. Men ordningen stilles frit til rådighed for alle andre inden for både detailhandel, producenter og food-service.
Yderligere information: CSR-chef Signe D. Frese, 3091 9246
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.