Mens du drikker kaffe med kærestesten foran tv’et, så er det muligt, at chefen sidder hjemme foran skærmen og styrer slaget mod otte trolde og en drage - han er nemlig anfører for 25 spillere i onlinerollespillet "World of Warcraft".
Og han gør det ike blot for spændingens skyld, for onlinerollespil kan være med til at skærpe egenskaberne som leder.
Resultaterne af amerikansk ledelsesforskning fra computergiganten IBM viser, at onlinespil forbedrer evnen til at erobre nye markeder og bekæmpe konkurrenter, men også udvikler evner til at få medarbejdere spredt ud over det meste af kloden til at samarbejde.
Jacob Theilgaard er cand.psych.aut. og chefkonsulent i firmaet Mannaz. Han er ved at udvikle lederkurser i "World of Warcraft" og tilbyder en-dags workshoppen "World of Warcraft: Online lederudvikling - er du en Ork?"
Jakob Theilgaard er selv leder af et guild i World of Warcraft - gruppen tæller 450 spillere:
"Onlinerollespil træner de sociale færdigheder og emotionelle intelligens. Du er topchef for nogle medarbejdere, der kan sige op med et klik, hvis ikke de er tilfredse med dig som leder, så du bliver dygtig til at motivere og skabe følgeskab omkring dig, for det nytter ikke at skælde spillerne ud - så finder de bare et sjovere sted at være."
Svært at tage chefen alvorligt
Jacob Theilgaard mener, at nuværende ledere har meget at lære af sociale onlinerollespil. Det helt store potentiale i "World of Warcraft" ligger dog hos de yngre med ledelsesambitioner.
Han anslår, at spillet kræver 20-30 timer ugen, indtil man lært spillet at kende.
"Efter hvert spil skal du bruge ti minutter på at reflektere over, hvad du har lært, og hvad du kan bruge det til uden for spillets verden. Det er forskellen på, om du kan bruge det til at udvikle lederevner eller blot bliver en bedre spiller," siger Jacob Theilgaard.
Er det svært at tage chefen alvorligt, når han drager af på kursus for at forvandle sig til den øksehuggende dværg Kill-I-am, så er der ingen forståelse at hente hos Jacob Theilgaard, også kendt som Saxodane, når han spiller "World of Warcraft" på Thunderhorn.
"Man griner ikke af ledere, der tager på kurser i at bygge legotårne, sejle på tømmerflåde, vælte sig rundt i mudder eller hoppe ud fra en helikopter. Det synes jeg er mere fjollet. Der er en stigmatisering af computerspil, selv om det gang på gang har vist sig, at spillene kan træne færdigheder hos både børn og voksne."
Duer ikke uden teori
Det er erhvervspsykolog Thomas Duus Henriksen, som er spilforsker på Danmarks Pædagogiske Universitet, stort set enig i. Han mener dog, det er nødvendigt at pakke rollespillene ind i en god del ledelsesteori, som man afprøver i spillene og efterfølgende taler igennem med andre for at bearbejde, hvad man har lært.
"Hvis det blot gjaldt om at spille, ville halvdelen af Danmarks teenagedrenge allerede have været fremragende kommende ledere," siger Thomas Duus Henriksen.
Til gengæld tror han ikke, erhvervslivet er klar til, at spilerfaringen kommer på c.v.'et.
"Man skal overveje, hvad læseren tænker, når der står squadleader i "World of Warcraft". Det skal i hvert fald forklares, hvilke kompetencer det indebærer."
Thomas Duus Henriksen mener, det er et generationsspørgsmål, om computerspil kan gøre sig i erhvervslivet:
"I dag kan man skrive, at man "interesserer sig for film", selv om det betyder, at man ser utroligt meget video – det kunne man ikke i 80’erne, der var det det onde og kun dårligt. Så det ændrer sig."
"World of Warcraft" er et MMORPG-spil. Det står for massively multiplayer online role-playing game - onlinerollespil med mange deltagere.
11 millioner over hele verden spiller med i "World of Warcraft".
Man køber spillet, men er samtidig i forbindelse med centrale servere, hvor spillere mødes i et virtuelt univers.
Spillet foregår i den virtuelle verden Azeroth, der er inspireret af fantasybøger og rollespil som "Ringenes Herre" og "Dungeons and Dragons".
Man skaber sin egen figur eller karakter. Spillet har ikke en facitliste, man gør, som man lyster, og opstiller selv målene med spillet.