Når skoleklokken fra på mandag igen ringer ind, er det ikke alle skoleledere, der har helt styr på den nye hverdag med en ny skolereform.
I en rundspørge, lavet af Ugebrevet Mandag Morgen i samarbejde med Skolelederforeningen, svarer 88 procent af skolelederne, at ændringerne i høj grad stiller nye krav til dem som ledere, og mere end hver tredje føler sig ikke klædt helt på til at løfte opgaven, skriver ugebrevet Mandag Morgen.
En af dem er skoleleder på Kongerslev Skole ved Aalborg, Henrik Hiis:
- Vi har været vant til at lede i et stift, men trygt, system, hvor alt på forhånd er puttet i kasser for os efter et fastlagt retfærdighedsprincip. Vi har de her ting på vores rygrad, og det præger hele den måde, vi tænker og leder på i dag. Der er tale om en kæmpe omstillingsproces, der kommer til at kræve tid og kræfter for den enkelte leder, siger han.
Det er især implementeringen af lærernes nye arbejdstidsregler, der volder kvaler. Med forårets regeringsindgreb blev det besluttet, at lærerne fra skoleåret 2014 skal undervise flere timer. Hvor lærerne hidtil har haft stor frihed til at planlægge deres forberedelsestid, kan skolelederne fremover eksempelvis beslutte, at al forberedelse skal finde sted på skolen i dens normale åbningstid.
- Der er en kæmpe usikkerhed blandt lærerne om, hvad der nu kommer til at ske. Derfor er det helt afgørende, at vi hurtigt får skabt en fælles forståelse for, at den folkeskole, som vi nu har mulighed for at udvikle sammen, kan blive meget bedre end den gamle, også for lærerne, siger formand for Skolelederforeningen, Anders Balle.
Han erkender, at udskiftningen af skoleledere nok vil blive højere i en periode, fordi nogle ikke vil kunne løfte udfordringen og derfor fremskynde deres pension eller vælge at gå tilbage til at være lærere.
Kilde: Ugebrevet Mandag Morgen