Skift-bank-kampagne melder om god interesse
En kampagne for at få os til at overveje forholdet til vores bank møder god interesse blandt danskerne.

Undgå de største banker - find en bank med andre værdier. Sådan lyder budskabet fra en gruppe danskere, der vil have bankkunder til at tænke over valget af bank.

1. oktober er udnævnt til "Skift-bank-dag", og den bankkritiske bevægelse føler, at den har god vind i sejlene.

- Vores nye hjemmeside har haft mere end 20.000 besøgende på en uge. Og vores Facebook-side når ud til 70.000 brugere, siger Uffe Lembo, en af initiativtagerne.

Han sporer en tydelig interesse for en ny måde at se på det med at vælge bank.

- Mange bruger dette fokus på banken ud fra et ansvarligt og etisk perspektiv som sidste skub til at skifte bank, siger Uffe Lembo.

Kampagnen peger ikke på "den rigtige" bank. De allerstørste banker med fokus på at sikre overskud til aktionærerne, investere derefter og give store bonusordninger til direktører står dog ikke på listen.

I stedet foreslår man kunderne at overveje typen af bank: en andelskasse eller sparekasse kan have sine fordele. Og blandt banker, der er aktieselskaber, kan der være store forskelle. Nogle, også større, kan stadig være organiseret fornuftigt, mener man.

- Et af vores mål er at skabe mere konkurrence og forskelligartethed på bankmarkedet, siger Uffe Lembo.

- Kampagnen rammer ned i en frustration over et system, der er løbet løbsk og hvor det er uoverskueligt at se hvad man er med til, siger Uffe Lembo.

Spørger man en ekspert i bankers tilbud, så støtter han idéen om at skifte bank.

- En gang om året skal man tjekke tingene op og se, om man har den rigtige finansiering til den rigtige pris, siger John Norden fra MyBanker.

Han ser mest på økonomien, men har forståelse for, at folk kan have andre værdier. Han mener dog, at der altid vil være en økonomisk grænse for, hvad kunder vil betale for at være etisk korrekte.

Ifølge John Norden er det på det seneste blevet endnu vigtigere at se banken efter.

- Bankernes mange udfordringer gør, at de skal øge indtægterne og konsolidere sig. Dermed bliver der større og større forskel mellem dem. Så der bliver noget at hente for kunderne ved at kigge banken efter, siger han.

/ritzau/