Elbilsalget udgjorde i september 6.360 enheder. Det er mere end en fordobling i forhold til samme periode sidste år. Her blev der solgt 3.006 elbiler.
Det skriver De Danske Bilimportører i en pressemeddelelse.
Samtidig kan brancheorganisationen konstatere, hver anden nye bil på danske nummerplader i september var opladelig. Således udgjorde elbilerne og plug-in hybriderne 51 procent af salget.
År til dato er der rullet 40.809 nye elbiler ud på de danske veje.
Det stigende antal lav- og nulemissionsbiler er positivt for den grønne omstilling, men der foreligger en stor risiko for, at der kan ske en opbremsning i udviklingen i forbindelse med de kommende afgiftsstigninger i 2026:
- Vi frygter, at andelen af solgte elbiler vil stagnere i det næste stykke tid. Der mangler lige nu et større udbud af elbilmodeller i en billigere prisklasse, udtaler Mads Rørvig, administrerende direktør i De Danske Bilimportører, i pressemeddelelsen.
Direktøren benytter lejligheden til, at slå et slag på alarmklokken. Der er nemlig udsigt til, at elbilerne bliver dyrere hver år på grund af afgifter - særligt fra 2026, hvor afgiften stiger markant.
- Vi håber derfor, at politikerne vil holde afgiften på elbiler i ro, så danskerne fortsat kan være i med til den grønne omstilling af bilparken, udtaler Mads Rørvig.
Endnu var det den nærmest urørlige Tesla Model Y, som i september faldt mest i de danske elbilkøberes smag.
Der blev solgt 2.389 Model Y, hvilket var mere end, hvad de øvrige ni på månedens top-10 kunne præstere tilsammen.
(Tabel: De Danske Bilimportører)