Det kan godt være, at det blot er 450 personer, der sælger deres ydelser via rengøringsplatformen Hilfr, som kan dækkes af den nye overenskomst mellem Hilfr og 3F.
LÆS MERE: Historisk overenskomst: Platformsvirksomhed bliver arbejdsgiver
Men alligevel vækker overenskomsten jubel hos Socialdemokratiets Mattias Tesfaye. Det er nemlig første gang, at en såkaldt platformøkonomisk virksomhed indgår overenskomst med sine ansatte og dermed anerkender, at de er en arbejdsgiver.
- Det gør mig meget glad. Det er svært at overvurdere betydningen af, at der bliver skrevet en overenskomst på dette område. Den diskussion vi har haft indtil videre på dette område er jo, hvorvidt disse digitale løsninger overhovedet er forenelige med det danske arbejdsmarked, siger Mattias Tesfaye med henvisning til især debatten om den udskældte og hyldede kørselstjeneste, Uber:
- Med Uber mødte man jo ofte det argument fra især Liberal Alliance, at fagforeninger og overenskomster hørte det 20. århundrede til, og at nu kommer fremtiden. Det her viser jo, at det ikke er tilfældet.
Kan forhåbentlig danne præcedens
Overenskomsten er ifølge Mattias Tesfaye ikke kun vigtig, fordi den sikrer Hilfrs rengøringsfolk pension, sygedagpenge, bedre løn med videre. Det vigtigste vil nemlig være, hvis den kunne danne præcedens for en helt ny bevægelse, hvor også digitale platforme organiseres.
- Jeg håber, at denne overenskomst, som er tegnet med en enkelt virksomhed, kan danne skole for en brancheoverenskomst mellem en arbejdsgiverforening og en fagforening, siger Mattias Tesfaye.
Er det overhovedet realistisk? Der er vel mildest talt langt fra den nuværende situation til organiserede digitale platforme.
- Jeg er optimist. Jeg vil opfordre alle brugere af andre rengøringsportaler til at skifte over til Hilfr, og dem, der gør rent på andre platforme, til at skifte over og få ordnede forhold. Sådan har det været i over hundrede år på det danske arbejdsmarked. Det er sådan, der skabes forandring.
Digitale arme og ben
Med overenskomsten er det også første gang, at en platformøkonomisk virksomhed erkender, at de er en arbejdsgiver. Uber insisterede lige til det sidste på, at de blot var en platform, og senest har rengøringsportalen Happy Helper gentaget budskabet til Avisen.dk i dag.
Hos Mattias Tesfaye har der dog aldrig været nogen tvivl. Han sammenligner firmaer som Happy Helper og Uber med de såkaldte "arme-og-ben-firmaer", som han udmærket kender fra sin tid som murer.
- I byggebranchen har vi i mange år slåsset med arme-og-ben-firmaer, hvor enkelte personer står på et stillads med deres eget CVR-nummer og siger: "Vi er ikke ansatte, men selvstændige". Det var også en helt normal måde at omgå arbejdsgiverloven både for danskere og østarbejdere, siger Mattias Tesfaye.
SKAT har slået hårdt ned på arme-og-ben-firmaer, men ifølge Mattias Tesfaye har SKAT været påfaldende passive, når det gjaldt de nye smarte digitale firmaer:
- Der har jeg været skeptisk over for SKAT, for der bliver ikke fulgt ordentligt op. De platformøkonomiske virksomheder har jo åbenlyst et arbejdsgiverforhold, når man skal gå i firmaets T-shirt, kun får opgaver fra det ene firma, firmaet tegner forsikringer og så videre. SKAT skal slå fast, at de skal leve op til de samme krav som alle andre, slutter han.