Taxivognmænd: "Hvad sagde vi om Uber!"

SKAT afslører nu, at stort set alle Uber-chauffører snød i skat. "Det kommer - beklageligvis - ikke som nogen overraskelse for os. Det var alt for nemt for dem at snyde i skat.," siger direktør i organisation for ejere af taxier.
Uber har været med til at afsløre, at vi har store huller i skattelovningen, når det gælder platforms-økonomi, siger direktøren for Dansk Taxi Råd, Trine Wollenberg.
Uber har været med til at afsløre, at vi har store huller i skattelovningen, når det gælder platforms-økonomi, siger direktøren for Dansk Taxi Råd, Trine Wollenberg. Foto: Dansk Taxi Råd

Over tusind Uber-chauffører snød i skat, da de indtil for et år siden kørte rundt i København og omegn. Ud af 1.195 chauffører betalte blot 3 det korrekte beløb i skat og moms, viser en opgørelse fra SKAT.

Læs afsløring her 

Trine Wollenberg er direktør for Dansk Taxi Råd, der er en brancheorganisation for ejerne af taxier - altså taxivognmænd.

- Det kommer - beklageligvis - ikke som nogen overraskelse for os, at Uber-chaufførerne i den grad snød i skat. Det var alt for nemt for dem at snyde i skat, siger Trine Wollenberg til Avisen.dk og uddyber:

- Vi har tidligere set de svenske skattemyndigheder lave undersøgelser, som viste akkurat det samme billede.

For et år siden blev der indgået et politisk forlig, som betyder nye regler for udstedelsen af tilladelser (bevillinger) til at drive taxi-forretninger og nye krav i den forbindelse.

Under den politiske debat insisterede flere ordførere fra blandt andre Socialemokratiet og Dansk Folkeparti på, at det skulle være et uomgængeligt krav, at taxier skal være udstyret med sædefølere og taxametre. 

- Nogle politikere forsøgte sidste år at latterliggøre, at alle lovlige taxier skal være udstyret med sædefølere og taxametre. Men når man nu ser i hvor høj grad, Uber-chaufførerne snød, så må man jo bare sige, at der gode grunde til at sætte bolværk op mod skattesnyd, siger Trine Wollenberg. 

Uber argumenterede i sin tid i Danmark hårdt for, at selskabet ikke er en transport-virksomhed, men derimod en teknologi-virksomhed båret frem af en smart og brugervenlig app. Og Uber har også slået på, at virksomheden er en del af deleøkonomien - eller som nogle kalder det  platformsøkonomien. Altså at Uber via sin app gør det smart og nemt at deles om at køre i bil. 

- Uber har været med til at afsløre, at vi har store huller i skattelovningen, når det gælder platforms-økonomi. Uber og chaufførerne var jo længe i stand til at putte sig i en af de huller, siger Trine Wollenberg til Avisen.dk.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.