Historisk overenskomst: Platformsvirksomhed bliver arbejdsgiver
I dag præsenterede 3F og Hilfr i 3F's hovedbygning på Kampmannsgade i København en platformoverenskomst, hvor også statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og direktør for Dansk Industri, Karsten Dybvad, var til stede. Foto: 3F/Hilfr.dk
Platformsvirkomsomheden Hilfr indgår overenskomst med 3F. Det er første gang, at en platformøkonomisk virksomhed påtager sig et arbejdsgiveransvar.

En overenskomst mellem platformsvirksomheden Hilfr, hvor private kan bestille rengøringshjælp fra andre private, og 3F er en realitet. Det præsenteres i dag af 3F og Hilfr i 3F's hovedbygning på Kampmannsgade i København, hvor også statsminister Lars Løkke Rasmussen og direktør for Dansk Industri, Karsten Dybvad, er til stede.

Det er første gang, at en platformsvirksomhed påtager sig et arbejdsgiveransvar i Danmark og ansætter arbejderne på platformen.

- Vi er utrolig stolte over, at vi kan gå forrest og præsentere formentlig verdenshistoriens første overenskomst som platformsvirksomhed. Vi har jo aldrig haft et ideologisk problem med at påtage os et arbejdsgiveransvar, siger direktør for Hilfr, Steffen Mortensen, til Avisen.dk.

Han understreger, at ordentlige arbejdsvilkår er en grundsten i virksomheden, og at han er glad for, at Hilfr kan gå forrest i kampen for, at der både skal være ordentlige arbejdsvilkår for dem, der arbejder via en digital platform, og at der skal være styr på skatteindbetalingen:

- Det er jo paradoksalt, at rigtig mange danskere ved en masse om arbejdsvilkårerne for den nicaraguanske kaffebonde, der har dyrket deres morgenkaffe, samtidig med at de har sort rengøringshjælp gående derhjemme, siger Steffen Mortensen.

Så sent som sidste uge, var 3F ellers ude efter Uber, der blev kaldt for "platøkonomi" og ikke "platformsøkonomi", men når det kommer til Hilfr, lyder der anderledes søde toner.

- Vi bygger bro mellem den danske model og de nye digitale platforme, og tager nu hul på en fremtid, hvor der fortsat ligger store udfordringer foran os, siger Tina Møller Madsen, gruppeformand for 3F Privat Service, Hotel og Restauration, i en pressemeddelelse.

LÆS MERE: 3F: Smarte prædikanter banede vejen for Uber-chaufførers skattefusk

Fastansætter rengøringsfolk

Det revolutionerende består i, at de såkaldte "Hilfrs", der er rengøringsfolk, som tilbyder services igennem platformen Hilfr, nu vil blive automatisk fastansat af Hilfr, når de har arbejdet 100 timer i alt.

Hvis en Hilfr ønsker det, kan denne også blive fastansat fra dag 1. Ellers kan man vælge at starte som freelancer, hvis man blot ønsker at prøve platformen af.

- Aftalen går ud på, at dem, som arbejder mere end 100 timer, overgår fra freelancere til fastansatte. Så påtager vi os et arbejdsgiveransvar og tager os af skatten, pension, sygedagpenge, feriepenge og så videre, siger Steffen Mortensen til Avisen.dk.

Timeprisen for at booke en fastansat Hilfr vil være cirka 230 kroner i timen, mens en freelancer kan hyres for cirka 170 kroner. Når man overgår som fastansat vil Hilfr ligeledes sørge for betaling af skat, og man vil få udbetalt sin løn månedligt - fuldstændig som man kender det fra gængse job. Hvis man vælger at være freelancer, får man ikke de goder.

Og det er en stolt direktør, som tager det første spadestik til en omfavnelse mellem den danske fagbevægelse og platformsøkonomi.

- Platformsøkonomien har fået et lidt dårligt ry, fordi alt for mange platforme i virkeligheden bare digitaliserer sort arbejde og dårligere arbejdsvilkår og påstår, det er innovativt. I dag hæver vi barren for platformsøkonomiske virksomheder og viser, hvordan man kan udnytte mulighederne i ny teknologi uden at smide vores arbejdsmarkedsmodel og gode vilkår for arbejdstagere ud med badevandet. siger direktøren for Hilfr.

Konkurrent: Vi er ikke arbejdsgivere

Med 450 "Hilfrs" (rengøringsfolk, red.) står Hilfr dog i skyggen af den væsentlig større, og noget mere omdiskuterede, rengøringsportal Happy Helper, hvor man kan vælge mellem hele 2.500 "Helpers", og som i disse dage børsnoteres.

Happy Helper er flere gange blevet beskrevet af eksperter som et firma, der ifølge flere eksperter befinder sig i "en gråzone" eller "på kanten af at være arbejdsgiver".

LÆS MERE: Mere end 20.000 danskere arbejder for platforme, der »udnytter juridisk gråzone«

Selvom Hilfr nu sætter lighedstegn mellem arbejdsgiveransvar og platformsøkonomi, er det ikke per automatik et eksempel som Happy Helper vil efterfølge, selvom direktør Dennis Forchhammer understreger, at de er åbne for dialog.

For første gang ser vi i Danmark en digital platform tage et arbejdsgiveransvar. Er det en vej, I også vil gå ned af?

- Altså overordnet set er vi jo en platform og ikke en arbejdsgiver, men vi er jo meget åben for dialog, også med fagforeningen, men jeg vil gerne vente med at sige noget helt konkret, indtil jeg har læst aftalen, siger Dennis Forchhammer.

Selvom Happy Helper ikke er klar til at hoppe direkte i kanen med 3F, hilser de dog den nye overenskomst velkommen:

- Vi har jo løbende arbejdet med tryghed. Det er derfor vi har lavet verdens første platformsforsikring og haft en løbende dialog med SKAT om, hvordan man sikrer skattebetaling, så vi er jo kun glade for, at der også er andre aktører, som melder sig og tager et medansvar for at bekæmpe sort arbejde, siger Dennis Forchhammer.

Der har tidligere været sået tvivl om, hvorvidt de platformøkonomiske daglejere betaler skat. I sidste uge kom det frem, at 99,75 procent af Ubers chauffører ikke havde opgivet korrekt skat og/eller moms.

LÆS MERE: Ny opgørelse: Blot 3 ud af 1.195 Uber-chauffører betalte korrekt skat

Overenskomsten mellem 3F og Hilfr træder i kraft 1. august 2018 og løber i en et-årig prøveperiode, hvorefter aftalen skal genforhandles.