Virksomheder som Uber og Happy Helper, der sælger ydelser via hjemmesider og apps, er med jævne mellemrum blevet opfattet som en direkte modpol til det organiserede arbejdsmarked.
Men tiden med uregulerede forhold er måske på vej til at rinde ud.
Tidligere på ugen indgik rengøringsportalen Hilfr en overenskomst med 3F, der dækker platformens 450 ansatte.
I dag kan Avisen.dk afsløre, at vikarplatformen Meploy jagter en overenskomst, der dækker platformens 100 kontraktansatte. Dét er små, men afgørende skridt, siger arbejdsmarkedsforsker og ekspert i platformsøkonomi ved Københavns Universitet, Anna Ilsøe.
En mulig overenskomst for vikarplatformen vil sparke døren ind til, at folk på andre digitale platforme på sigt kan blive en del af det organiserede arbejdsmarked ligesom metalarbejderen eller tømreren.
- Mit bud er, at vi på længere sigt kommer til at se en dansk model for digital platformsøkonomi, siger Anna Ilsøe til Avisen.dk.
Hun uddyber:
- Jeg tror også, at der vil komme flere overenskomster på området. Spørgsmålet er så, hvor udviklede de overenskomster bliver, siger Anna Ilsøe og peger på, at fleksibiliteten ved hurtigt og nemt at kunne hyre arbejdskraft er noget, der tit opfattes positivt hos både arbejdsgiveren og ikke mindst arbejdstageren, der vil have mulighed for at supplere sin hovedindkomst med lidt ekstra indtjening.
For den enkelte rengøringsassistent hos Hilfr er overenskomster godt nyt, da de bliver sikret højere løn, pension, sygedagpenge og feriepenge. Samtidig er rengøringsassistenten forsikret, hvis vedkommende bliver udsat for eksempelvis en arbejdsskade. Men også samfundet har gavn af, at platformene anerkender, at de er arbejdsgivere, da det betyder, at indkomsten registreres - dermed bliver der betalt skat.
Især det sidste punkt var afgørende for, at Uber blev reguleret, hvilket førte til, at platformen forlod Danmark.
Ikke tilfældeligt at det starter med Hilfr og Meploy
Arbejdsmarkedsforsker Anna Ilsøe roser både de platforme, der søger overenskomster, og 3F, der har indgået overenskomsten med Hilfr og er i dialog med Meploy.
- Overenskomstdækningen af digitale platforme er ikke noget, der sker automatisk og af sig selv. Det har krævet en stor portion mod fra alle parter, siger Anna Ilsøe og peger på, at det næppe er et tilfælde, at det er på rengøringsområdet, at udviklingen har sin spæde start:
- Jeg tror ikke, at det er tilfældigt, at den første virksomhedsoverenskomst med en platform blev indgået på et område, hvor der ikke er en sektoroverenskomst. Den dækker jo rengøring i private hjem, som langt hen ad vejen er et ureguleret og sort marked, forklarer hun.
For mange af platformene er prisen et centralt punkt, der skal tiltrække kunder. Hos Happy Helper kan du få rengøring til 120 kroner i timen, mens man hos Uber kunne få et lift til en lavere pris end det, der normalt betales for en taxitur.
Anna Ilsøe forklarer, at det kan blive en bidende nødvendighed for platforme at tegne overenskomster, hvis de vil have fat i de helt store kunder i Danmark. Her er der nemlig en forventning om, at du har overenskomst.
- Meploy har for eksempel haft dialog med offentlige virksomheder. Når du går fra at være en lille start-up platform til at være en større virksomhed, så støder du ind i større private og offentlige kunder, som langt hen ad vejen allerede er overenskomstdækkede. Så kan man som platform blive mødt med krav om ordnede forhold. Man kan sige, at den danske model på den måde har har en normativ afsmittende virkning på nye forretningsmodeller.
Læs Avisen.dk's tema fra 2017 om digitale løsarbejdere