Det er intet mindre end "et banebrydende samarbejde", flyselskaberne Ryanair og Norwegian vil starte.
Sådan siger Sydbanks aktieanalysechef Jacob Pedersen om en ny aftale, hvor Ryanair skal flyve Norwegians kunder fra mindre til større lufthavne. Herfra kan de flyve videre med et af Norwegians langdistancefly.
Ifølge Jacob Pedersen vil det udfordre de traditionelle netværksselskaber som SAS. Lige nu er Ryanair verdens største flyselskab, men flyver kun kortere distancer. Imens er Norwegian en af de førende lavprisselskaber på de længere distancer.
- Det er et samarbejde, der er interessant for Ryanair, der gerne vil tilbyde sine kunder lavpris på langdistance. Og hos Norwegian får man pludselig adgang til en gigantisk kundegruppe af lavprisrejsende, forklarer Jacob Pedersen.
Stor betydning for Københavns Lufthavn
Det er Ryanairs direktør Michael O'leary, der over for det amerikanske medie Bloomberg har afsløret planen.
Blandt de Lufthavne, som aftalen omfatter, nævnes Københavns Lufthavn. Derudover nævnes blandt andet London Gatwick, Barcelona og Dublin.
En af udfordringerne ved samarbejdet er, at i mange byer flyver Norwegian og Ryanair ikke fra den samme lufthavn.
- For at samarbejdet skal give mening, skal de flyve til de samme lufthavne. London og København er de åbenlyse eksempler på steder, hvor de gør det, siger Jacob Pedersen.
Her vil de to selskaber kunne samle en stor klump af passagerer, de kan udnytte.
Fra fjender til venner
På en lang række af de korte ruter er Norwegian og Ryanair konkurrenter. Jacob Pedersen mener da også, at det er spektakulært, at Ryanair vil levere kunder til et andet lavprisselskab.
- Men de får også noget ud af det og kan give deres kunder en bedre service, siger han.
I Danmark har de to selskaber været på kant, når det kom til overenskomster for de ansatte.
Det skete sidst i februar, efter statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) mødte skarp kritik for at flyve med Ryanair.
I en munter besked på facebook bød Norwegian statsministeren velkommen ombord og understregede, at de ansatte hos det norske selskab arbejder under overenskomst.
Den nye aftale betyder ikke nødvendigvis, at Norwegian vil til at flyve uden overenskomst. Til gengæld kan det ses som en anerkendelse af Ryanairs forretningsmetoder.
Hvis forbrugerne ikke synes om det, må de reagere med fødderne og finde andre flyselskaber, siger Jacob Pedersen.
- Det er op til forbrugerne, om man ønsker at honorere, at der er det samarbejde. Men det er jo ikke fordi, man ser dem gøre det i forhold til Ryanair lige nu.