En udmagret, vanrøgtet hundehvalp eller en sulten, hjemløs pige fra Pakistan. Begge dele går lige i hjertekulen, men det første kan i højere grad få os til at hive pengepungen frem og donere et par kroner til den gode sag.
Det er i hvert fald konklusionen, når man ser på, hvor mange penge private forbrugere donerede til Red Barnet sidste år. Børnerettighedsorganisationen fik 35 millioner kroner, mens velgørende danskere donerede 60 millioner kroner til Dyrenes Beskyttelse.
Det får dog ikke Red Barnet til at klage.
"Vi er rigtig glade for det, vi får. 35 millioner er rigtig mange penge. Og faktisk er det sådan, at vi har oplevet en vækst på 18 procent fra 2007 til 2008," siger kommunikationschef i Red Barnet Mogens Damgaard til Nyhedsbureauet Newspaq.
Væksten har været endnu større i Dyrenes Beskyttelse, der steg fra 47 millioner kroner i private donationer i 2007.
"Vi er den største dyreværnsorganisation i Danmark. Så når man tænker dyrevelfærd, så er der faktisk kun os, man tænker på," siger pressechef i Dyrenes Beskyttelse Gitte Staffeldt til Newspaq.
Men også dyreværnsorganisationen WSPA har oplevet en eksplosiv vækst i private donationer fra 13 millioner kroner i 2006 til 25 millioner kroner sidste år.
Gitte Staffeldt mener da også, at der er kommet mere fokus på dyrevelfærd.
"Generelt tror jeg, at dyrevelfærden i Danmark har fået en højere prioritet, end den har haft for bare fem-syv år siden. Der er mere opmærksomhed omkring det. Det kan vi se, når vi laver kampagner," siger pressechefen.
Hun mener dog ikke, at de store bidrag til dyreværnsorganisationer skyldes, at vi prioriterer dyr højere end børn.
"Det er mere et udtryk for, at der er flere om buddet, når vi taler om foreninger, der tager sig af børn," siger Gitte Staffeldt med henvisning til blandt andre UNICEF og Børns Vilkår.