Danske mobilkunder risikerer ufrivilligt at ende med en højere telefonregning, hvis de ringer tilbage til udenlandske numre, der i disse dage laver fup-opkald til danske telefoner.
Bag numrene opererer en række uidentificerede svindlere, der tjener penge på, at mobilkunderne ringer tilbage.
Hvis numrene er identificerede som fupnumre, slipper forbrugerne ofte for at betale.
Problemet er bare, at teleselskaberne ikke har styr på, hvilke numre svindlerne ringer fra, og derfor risikerer forbrugerne at skulle punge ud til en forhøjet regning.
- Det kan koste fra 5 til 50 kroner ekstra per minut at ringe til sådan et fup-nummer, siger Stine Green Paulsen, kommunikationschef hos 3, til DR Nyheder.
Hos Forbrugerrådet siger chefkonsulent Martin Salamon, at mobilkunderne skal bruge deres sunde fornuft og undlade at ringe tilbage til udenlandske numre, de ikke kender.
Men hvis det sker alligevel, bør regningen for fup-opkaldene aldrig lande hos forbrugerne.
- Bolden ligger hos teleselskaberne. Det er deres ansvar at beskytte kunderne mod de her opkald. Det kan på ingen måde være meningen, at forbrugerne skal ende med regningen, siger Martin Salamon til DR Nyheder.
Han kritiserer derudover teleselskaberne for at være for langsomme til at blokere for de svindelnumre, der ringer op.
Typisk blokerer selskaberne først numre, når de får oplysninger om, at folk er blevet ringet op af et mistænkeligt nummer, forklarer han.
- At lukke på bagkant er ikke godt nok. Selskaberne kan lukke for serier til de lande, opkaldene kommer fra, så man på den måde undgår svindlen, siger Martin Salamon.
Hos 3 er man ikke villig til at lukke for opkald til særlige lande, fordi det vil gå ud over kunder som har behov for at ringe til eller få opkald fra landene, som i øjeblikket primært er Somalia, Sierra Leone og Litauen.
/ritzau/