Hvis man havde tænkt sig at nyde en god flaske rødvin årgang 1999 fra Prins Henriks vinslot i Caïx i juledagene, bør man tjekke, om proppen overhovedet kan komme op af flaskehalsen, inden vinen ledsager andestegen på julebordet.
For supermarkedskæden Irma har nemlig sendt et helt parti af prisens vin retur til importøren, fordi en række kunder har klaget over, at korkproppen var umulig at få op, skriver B.T.
- Proppen sad så godt fast, at den knækkede over, når man trak den op. Kunderne fik enten prop-rester i vinen eller kunne i det hele taget ikke få den op. Derfor valgte vi at sige, at vi ikke vil byde vores kunder, at de skal stå og fumle med det. Derfor tilbagekaldte vi hele partiet, siger Irmas juniorvarechef, Søren Grønbæk til B.T.
Da de gyldne dråber tilsyneladende ikke fejler noget, har importøren sendt partiet tilbage til vinslottet i Frankrig, hvor der kommer nye propper på, oplyser direktør Michael Carl fra Chris-Wine, der står for salget af prinsens vin til Irma-forretningerne.
- Der er brugt nogle lange propper. Der er så blevet behandlet forkert, så de binder alt for meget. Derfor er de svære at trække op, siger Michael Carl til avisen.
Sagen ender nu som en erstatningssag mellem prinsens vinslot og det firma, der har leveret udstyret til aftapning og propning.