En halv time med Super Mario 3D World om dagen kan være god træning for hjernen.
Forskere fra University of California i USA samlede en gruppe studerende til enten at spille Super Mario eller Angry Birds, hvor det første spil er tredimensionelt og detaljeret, mens det andet er mere passivt og todimensionalt. Det skriver Forskning.no ifølge Videnskab.dk.
Læs også på Videnskab.dk: Lækre computerfigurer får mere hjælp
Deltagerne spillede en halv time hver dag i to uger. Før og efter forsøget deltog de i en hukommelsestest. Her viste det sig, at de personer, der havde spillet Super Mario, havde forbedret deres resultater betydeligt, mens Angry Birds-spillerne ikke havde nogen betydelig forandring.
En af forskerne bag studiet mener, at det er mulighederne for at udforske nye rum i 3D-spillene, som træner både vores rumforståelse og hukommelse i hippocampus i hjernen.
Læs også på Videnskab.dk: Spilforskere til forældre: Vi har brug for jeres hjælp
»For det første er der meget større områder at udforske. For det andet er meget mere komplekse med meget mere information tilgængelig,« siger Craig Stark, professor i neurobiologi ved University of California, i en pressemeddelelse.
Stark er dog fortsat ikke helt sikker på, hvad det nøjagtigt er i spillene, som gør hukommelsen bedre. Men han tror, at computerspil virker bedre, end programmer som fokuserer specifikt på hjernetræning - simpelthen fordi man bruger flere hjernefunktioner i et spil.
Læs også på Videnskab.dk: Voldelige computerspil frikendes af forskere
Studiet, der netop er udgivet i tidsskriftet Journal of Neuroscience, er et skridt på vejen til at finde ud af, hvordan man kan bruge videospil til at holde hjernen frisk. For eksempel kan skader på netop hippocampus blandt andet relateres til Alzeimers sygdom.
»Der findes flere resultater, som tyder på at en aktiv og engageret livsstil bidrager til at holde hjernefunktionen ved lige,« siger Craig Stark til Forskning.no.
Andre artikler på Videnskab.dk:
Grand Theft Auto er den store samtidsroman
Eksamenskaraktererne falder for hver time foran skærmen
Computerspil gør ikke teenagere asociale