Der er stor prestige blandt motorcykler såvel som blandt biler. Amerikanske Harley Davidson er eksempelvis ofte blevet forbundet med "free living" og noget fandenindvoldsk, og derfor kører "rigtige rockere" verden over også på disse (ofte) kæmpe larmende motorcykler. Det samme gjaldt for engelske Triumphs og BSA'er.
Motorcyklister med knap så mange penge tyede engang til MZ (som i øvrigt var skabt af danskeren Jørgen Skafte Rasmussen). BMW'er er til de fornuftige, som vil have godt og stabilt kram, de ikke skal ligge og skrue på hele tiden.
Japanske motorcykler, som der er flest af, er både for de virkelig fartglade (Kawasaki Ninja, Honda Fireblade, Yamaha YZF og Suzuki Hayabusa) eller det ældre segment som tyr til Honda Goldwings etc.
Og så er der Ducati. Dette hæderkronede italienske mærke, som altid har – ligesom dens firehjulede kusiner, Ferrari og Lamborghini, stået for noget af det ypperste indenfor fart og lækker teknik.
Ducati har tandemsdrevne knastaksler og stellet er altid rørgitterramme. Og så har de fleste Ducatier en skøn tordenagtig rumlen.
Politiet herhjemme har i årevis kun tyet til BMW-motorcykler – nu er det den store K1600 og den mindre F 700 GS og de senere år er Yamaha også blevet en del af flåden. Det er den hurtige FJR 1300. Men nu er der "a new kid in town". Der er indgået en rammeaftale med Ducati Danmark om levering og servicering af patruljemotorcykler i de næste 7 år.
Og der er nærmest tale om et paradigmeskift både hos politiet og hos Ducati, idet Ducati aldrig tidligere har været valgt som politimotorcykel, fordi cyklerne ikke tidligere var forenelige med politiets brug og krav. Politiet har i det ny udbud valgt at revidere deres valgkriterier og er fx gået væk fra traditionelt at stille krav om kardantræk, hvilket giver nye muligheder for typen af motorcykel.
Ducati har på sin side optimeret bl.a. stellet og motoren på Multistrada V4 S, hvilket nu gør cyklen helt optimal i forhold til de brugsbetingelser, som politiet har. Politiets patruljemotorcykler bliver brugt til operationelle opgaver. Det betyder i korte træk, at motorcyklen bliver brugt som et værktøj, der skal virke hver gang og hele tiden.
Bl.a. indebærer det mange kraftige accelerationer og hårde opbremsninger med korte intervaller, og det kræver ydermere, at motorcyklen opfører sig stabilt ved hurtige gearskift, kontra styring, bremse/undvige, vognbaneskift osv. ved væsentlige højere hastigheder end normal kørsel. Dette skal motorcyklen kunne tåle hver dag, året rundt, i hele sin levetid.
"Multistrada" betyder ”mange veje”, og den kan benyttes på alle typer veje og underlag. Det er kort og godt en motorcykel, der opfylder alle behov i alle situationer.