Fordelene og mulighederne for online-køb af alt fra dagligvarer til gør-det-selv-projekter i hjemmet har under den globale pandemi fået massiv interesse.
Men det viser sig, at tendensen også har ramt det, som mange betragter som den næststørste investering i ens levetid. Tal fra Volkswagen viser nemlig, at hele 10 pct. af deres bilsalg kom fra online bestilling i 2020.
Derudover tyder det på, at online-tendensen er fortsat ind i 2021, selvom bilbranchen havde en hård start på det nye år.
Mere end 3.000 kunder havde således bestilt et tilbud på Volkswagens nye SUV-elbil ID.4, der ramte det danske marked i marts. Direktør i Volkswagen Danmark Mads Nør Lauvring fortæller, at de i koncernen aldrig har oplevet en større online-interesse i en bil, og at baggrunden til dels skal findes i den generelle digitalisering i markedet under corona samt bilforhandlernes udvikling og modenhed i forbindelse med online bilsalg.
Nye salgsmetoder
- Inden marts sidste år var vi allerede i gang med at se på mulighederne for at skabe et endnu stærkere online setup. Men det er klart, at kriser tvinger os til at accelerere tingene, og det har man helt sikkert også kunne mærke hos os. Bilbranchen er generelt en konventionel størrelse, hvor tingene ofte bliver gjort, som det plejer. Men plejer er blevet skubbet under corona, og danskernes forståelse for digitalisering og brug af online tjenester – kombineret med Volkswagens stærkere online tilstedeværelse – har betydet, at flere end nogensinde før har investeret i en bil online, siger Mads Nør Lauvring.
Et bilkøb har for mange familier været en hel oplevelse i sig selv, hvor en tur til den lokale forhandler godt har kunnet tage et par timer med at sætte sig ind i bilerne og mærke efter, om det var det rigtige match. Men efter et år med mange lukkede forretninger grundet pandemien, så har bilforhandlerne måtte tage nye metoder i brug såsom videopræsentationer.