Novo Nordisk skaber uro i amerikansk valgkamp

Amerikansk præsidentkandidat har hjulpet Novo Nordisk med lobbyismearbejde i USA. Det kritiseres han nu hårdt for.
Newt Gingrich (th) er under beskyldning for at fremstille et uærligt billede af sig selv.
Newt Gingrich (th) er under beskyldning for at fremstille et uærligt billede af sig selv. Foto: Charles Dharapak/AP / POLFOTO

Den republikanske politiker Newt Gingrich er blevet indblandet i en uheldig sag, som kan skade hans mulighed for at blive valgt som sit partis præsidentkandidat.

Modkandidaten Mitt Romney anklager nemlig Newt Gingrich for at være lobbyist, hvilket er særdeles uheldigt for Gingrich' image som anti-bureaukrat og én, der vil rydde op i Washington.

I midten af kontroversen står blandt andet den danske medicinalvarevirksomhed Novo Nordisk, som i seks år har betalt 200.000 dollars (ca. 1,1 million kroner, red.) om året til Newt Gingrich' firma, Center for Health Transformation (CHT), skriver New York Times.

For pengene fik Novo Nordisk "direkte rådgivning om, hvordan vi bedst kunne oplyse lovgiverne i regeringen, kongressen og delstaterne om alvoren ved diabetes og sikre diabetes en mere fremtrædende plads på den offentlige sundhedsdagsorden," siger talsmand hos Novo Nordisk, Ken Ichausti, i en mail til Politiken.

Novo Nordisk har bogført udgifterne til Gingrich som "offentligt-politiske aktiviteter," som "ofte beskrives som lobbyvirksomhed."

Gingrich har modtaget lignede beløb for lignede ydelser i et omfang, som gav hans firma 55 millioner dollars i indtægter fra 2001 til 2011. Han benægter dog selv at være lobbyist.

Kilde: New York Times

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.