Når man handler i Netto kan man en gang om måneden finde kvindemagasinet “Lime”. Normalt giver magasinets forsider ikke anledning til den store palaver, men den seneste udgivelse har for alvor fået folk til at spærre øjnene op.
Ikke så meget fordi magasinet bringer et portræt af statsminister Mette Frederiksen, men mere fordi teksten på forsiden lyder: “Hele Danmarks Mette”.
Den fortolkning har fået flere politikere og meningsdannere til at fare i blækhuset på Twitter.
Hans Kristian Skibby fra DF skriver:
- JAMEN er det ikke bedårende som NETTO i deres magasin LIME får fremstillet landets moder som en total kloning af Dronning Margrethe II ... kvalmende at et reklamebureau vil ta’ penge fra NETTO for at fremstille sådan en gang tyndbenet jammer, uden snert af journalistik, skriver DF-politikeren.
Også Søren Pind har bidt mærke i forsiden og den tidligere Venstre-profil konstaterer tørt:
- Det her kunne Socialdemokratiet ikke købe sig til, skriver Pind efterfulgt af en emoji, der tager sig til hovedet.
Andre Twitter-brugere tager så stor afstand fra forsiden, at de skriver, at de har handlet hos Netto og Salling Group for sidste gang.
Salling Groups administrerende direktør Per Bank gik selv på Twitter, og her erkendte han, at forsiden ikke sad lige i skabet.
- Redaktionel produktion af magasinet varetages af eksternt contentbureau, der i dette tilfælde burde have overvejet objektiviteten nærmere, skrev Per Bank med henvisning til, at produktionen af magasinet varetages af Aller.
Nettos direktør Michael Løve gjorde også på Twitter opmærksom på, at produktionen ligger eksternt, men han indrømmede dog også, at teksten på forsiden kunne have været mere neutral.