Minister erkender: Nøglehullet er for bøvlet

"Det er ikke rigtig godt," siger Mette Gjerskov om mærkningordning for sund kantinemad
Nøglehulsordningen er et flagskib for Fødevareministeriet. Men indtil nu er der kun 13 danske kantiner, som skilter med Nøglehullet. Fødevareminister Mette Gjerskov (S) sætter sin lid til, at en voksende efterspørgsel blandt forbrugerne vil trække flere kantiner med. 
Nøglehulsordningen er et flagskib for Fødevareministeriet. Men indtil nu er der kun 13 danske kantiner, som skilter med Nøglehullet. Fødevareminister Mette Gjerskov (S) sætter sin lid til, at en voksende efterspørgsel blandt forbrugerne vil trække flere kantiner med.  Foto: Polfoto/Peter Mydske

Siden januar 2012 har det været muligt for kantiner at skilte med Nøglehullet, der garanterer, at maden ikke udgør en helbredsrisiko.

Men indtil videre er det kun 13 ud af knap 3.000 kantiner certificeret med Fødevare-styrelsens sundhedsfremmende stempel.

Avisen.dk har spurgt fødevareminister Mette Gjerskov (S), om hun er tilfreds.

"Det er ikke ret mange, men det er da en start. Vi har først lige åbnet for det her, og sådan nogle mærkningsordninger bliver ikke implementeret fra den ene dag til den anden," siger hun.

Men er 13 kantiner godt nok?

"Jeg synes, det er udmærket. Man kan altid sige, det ville være rart, hvis der havde været 100 eller 200, der havde fået mærket på nuværende tidspunkt. Men sagen er den, at det er noget, der tager tid."

"Rigtig godt vil jeg ikke kalde det"

Så du mener, det er rigtig godt, at 90 ud af 3.000 kantiner på nuværende tidspunkt har tilmeldt sig ordningen?

"Rigtig godt, vil jeg nok ikke kalde det. Men det er et skridt i den rigtige retning. Vi har et mål om at nå 1.200 certificeringer inden fire år. Vi ved godt, at det er mange, men forventer også, at det kommer til at tage tid."

Hvad vil du, som minister, gøre for, at der kommer gang i Nøglehulsmærkningen?

"Vi skal gøre os nogle erfaringer med dem, der allerede er med i projektet. Vi skal se på, hvor kantinerne føler, de ryger i noget bureaukratisk bøvl, og arbejde for at gøre det lettere for spisestederne at være med."

For bureaukratisk Nøglehul

Kantinekunderne efterspørger ikke Nøglehullet, og kantinerne tjener ikke penge på det. Hvad skal deres incitament være for at få Nøglehullet?

"Nøglehullet er stadig forholdsvis ukendt blandt forbrugerne, men jeg tror på, at efterspørgslen fra forbrugerne nok skal komme på sigt."

Kan du forstå, hvis kantineren synes, det er noget bureaukratisk bøvl med Nøglehullet?

"Selvfølgelig, for vi stiller jo krav til dem. Men vi kan ikke bare give et mærke til virksomheder, som ikke lever op til reglerne. De skal leve op til vores regler, og det er der et vist bureaukrati i. Men vi arbejder på at gøre det så let som muligt for dem at være med."

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.