Transportminister Magnus Heunicke (S) vil på et borgermøde tirsdag aften forklare naboerne til det københavnske metrobyggeri, hvor meget de eventuelt vil kunne forvente at få i erstatning, når en ny lovgivning træder i kraft.
Men den såkaldte nabopakke sætter ikke en stopper for støjgenerne i forhold til byggeriet af Cityringen, erkender Magnus Heunicke, som på mødet præsenterer betydningen af den nye lovgivning omkring metrobyggeriet.
- Der vil være borgere, som stadig vil blive forstyrret og generet af støjen fra metrobyggeriet, siger transportministeren til Ritzau.
Den nye nabopakke er aftalt mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti og SF for at forhindre yderligere forsinkelser af milliardprojektet, der er blevet mødt af et hav af naboklager og efterfølgende byggestop.
- Mit job er at få metroprojektet tilbage på sporet og rydde op. Man skulle have gjort det her for længe siden og burde fra starten have sikret ordentlig kompensation til borgerne, siger Magnus Heunicke.
Som led i nabopakken vil det kun være metronaboer, der bliver udsat for støj på over 75 decibel om aftenen og 65 decibel om natten, som kan vente fuldkommen kompensation.
Men ifølge verdenssundhedsorganisationen WHO kan det gå ud over helbredet, allerede når ens nattesøvn forstyrres af støj på mellem 40 og 55 decibel.
Magnus Heunicke forklarer, at nabopakkens grænser for decibel er lavet af Ekspropriationskommissionen netop til det københavnske metrobyggeri.
Med den nuværende lovgivning ville der ifølge ministeren være cirka 2000 erstatningsberettigede boliger omkring metrobyggeriet.
Men med nabopakken, der fordobler beløbet for kompensationsordninger til cirka 300 millioner kroner, vil der i stedet være over 4000 erstatningsberettigede boliger.
Politiken har sammenlignet Københavns Kommune og Transportministeriets støjopgørelser.
I den supplerende VVM-redegørelse, som nu er i høring og vil blive fremlagt på tirsdagens borgermøde, ignorerer ministeriet de støjfaglige anbefalinger fra Miljøstyrelsen, Natur- og Miljøklagenævnet og Københavns Kommune, skriver avisen.
Det har den konsekvens, at den fastsatte støjgrænse på samtlige byggepladser vil blive markant lavere end den, som Københavns Kommune aktuelt har fastsat i en række nye byggetilladelser.
Eftersom man med lovforslaget får kompensation i henhold til ministeriets fastsættelse af støjgrænsen, ser de berørte borgere ud til at få ringere og ikke bedre mulighed for kompensation for generne, skriver avisen.
Transportministeriet afviser dog Politikens udlægning af sagen og kalder den direkte misvisende.
På Christiansborg kalder Enhedslisten nu ministeren i samråd om sagen.
/ritzau/