Man laver ikke sjov med nationalhelte.
Det måtte den franske bilproducent Citroen sande, efter virksomheden karikerede Kinas afdøde leder Mao Tse-tung i en bilreklame. Et manipuleret billede af en meget sur Mao med en Citroen i forgrunden blev bragt i spanske aviser med sloganet: »Det er sandt, at vi er ledere, men hos Citroen hører revolutionen aldrig op.«
På kort tid fandt reklamen vej til Kina, hvor det har vakt stor forargelse. Reaktionen har været så voldsom, at Citroen nu er kommet med en uforbeholden undskyldning.
»Citroen understreger dets venskab med det kinesiske folk og respekterer Kinas repræsentanter og symboler højt,« siger Citroens talsmand i Kina til Reuters.
Føler sig såret
Mange kinesere ser Mao som en ophøjet landsfader og giver ham æren for at have samlet landet efter den kinesiske borgerkrig sluttede i 1949. Derfor kom der straks reaktioner, da reklamen begyndte at dukke op på kinesiske hjemmesider på internettet.
»Som en kineser følte jeg mig meget såret, da jeg så denne reklame. Det er ikke kun en fornærmelse af Formand Mao, men en fornærmelse af hele den kinesiske nation,« lyder en af kommentarerne til historien på den kinesiske debathjemmeside Tianya.
Mange historikere mener dog ikke, at Mao fortjener den heltestatus, som han har i det kommunistiske Kina. Millioner af kinesere mistede livet på grund af sultkatastrofer under hans styre, og al politisk opposition blev knust.