Statsministeriet erkender nu, at reklamekampagnen om tronfølgeloven var ulovlig.
Kampagnen har et budget på mere end en million kroner, og det betyder, at den ifølge EU-regler skulle have været sendt i udbud, men det blev den ikke. Den gik i stedet direkte til reklamebureauet Kunde og Co. uden at konkurrerende bureauer havde mulighed for at byde ind.
Statsministeriet vil ikke udtale sig mundtligt, men beklager i et skriftligt svar til Berlingske Tidende.
"Det er selvsagt beklageligt, at kampagnen ikke blev sendt i EU-udbud, men alene har været offentliggjort efter de nationale regler. Det var en fejl, og Statsministeriet vil fremover naturligvis være ekstra opmærksomme på dette," lyder det fra ministeriet.
Henrik Sass Larsen, politisk ordfører for Socialdemokraterne, er rystet over processen.
"Det er Berlusconi-tilstande. Men uden Berlusconis charme," mener han.
"Det er rystende, at de ikke har styr på den slags ting, og de viser, at de administrerer efter reglen om, at de kan tillade sig hvad som helst, bare fordi de har flertal," siger socialdemokraten til avisen.