Hver tredje elev får for svære lektier med hjem. Og når forældrene vil hjælpe, tager de ofte egne metoder i brug.
Men ny international forskning viser, at det skader barnets lyst til at lære, og at barnet lærer mindre, end hvis forældrene havde gået til læreren med problemerne, skriver kristeligt-dagblad.dk.
Lærer og cand.pæd. Adam Valeur Hansen har netop lagt sidste hånd på bogen 'Lektier og forældrestøtte', som udkommer i denne måned. Han mener, at lærere og forældre er hovedårsagen til, at mange elever ikke får noget ud af at læse lektier.
"Vi har stadig en meget mekanisk tilgang til lektier i Danmark. Lærerne giver dem uden større refleksion over, hvordan de gives, og hvordan eleverne reagerer på dem. Og forældrene leger lærere derhjemme, fordi de ofte er af den overbevisning, at lektier er godt og jo flere jo bedre. Men alt andet lige virker det altså negativt på barnet," siger Adam Valeur Hansen.
Det synspunkt bakkes op af Flemming B. Olsen fra Syddansk Universitet som mener, at der skal mere fokus på, hvordan lektierne gives og håndteres.
"Lektier er bundet utrolig meget op på traditioner og vaner. Lærebøger er jo synonym med lektier, selv om læring - for at give mening og virke motiverende på eleverne - bør have andre former og være langt mere differentierede," siger han.