Kommunerne har svigtet it-undervisningen i folkeskolen, fordi computere og netværk ofte ikke fungerer.
Det mener næstformand i Danmarks Lærerforening, Dorte Lange.
Hun genkender fuldstændig billedet af "den digitale stenalder", som eksisterer ude på mange skoler ifølge en ny undersøgelse fra KMG.
Den viser, at enten computere eller internet ikke virker på 250 af landets skoler - svarende til hver femte, skriver Politiken.
"Vores fagblad Folkeskolen har netop lavet en undersøgelse, der viser, at 82 procent af lærerne mindst én gang om ugen oplever, at it-systemet ikke fungerer. Kommunerne har simpelthen ikke sørget for, at der er velfungerende net, og at software og hardware lever op til kravene," siger Dorte Lange til Newspaq.
Udover systemer og netværk, der virker, er der brug for efteruddannelse til lærerne, påpeger Dorte Lange.
Lærerne ved godt, hvordan man tænder en computer. Der, hvor skoen klemmer, er hvordan it bruges i undervisningen.
"Vi peger på, at der er behov for at styrke de faglige miljøer på skolen, så lærerne i f.eks. matematik snakker sammen om, hvordan it kan bruges i faget," siger Dorte Lange.
Meget af efteruddannelsen skal derfor foregå på skolerne.
"Det er guld værd at have en videreuddannet matematiklærer, der kender de seneste programmer og kan hjælpe kolleger. Men det er svært, hvis lærerne samtidig skal undervise mere, sådan som KL ønsker," siger hun og henviser til Kommuners Landsforening (KL).
Dorte Lange siger, at alle lærere hele tiden skal opkvalificere sig inden for it.
"Men nogle lærere på skolerne skal have særlig fokus på, hvordan man bruger it i f.eks. dansk og samfundsfag, så man får det naturligt ind i undervisningen," siger Dorte Lange.
I de kommende fire år vil regeringen bruge 500 millioner kroner til it i skolerne. Kommunernes Landsforening har meldt ud, at skolernes it-udstyr nok skal komme til at fungere i 2015.
"Men det er alt alt for sent. Det er nu, vi skal bruge udstyret," siger næstformanden i Danmarks Lærerforening.