De danske vagtlæger har så travlt med at besvare telefonopkald, at det er på grænsen af, hvad der er forsvarligt.
Det mener en af Danmarks førende eksperter i patientsikkerhed.
"Der er simpelthen en grænse for, hvor meget hjernen kan kapere, viser vores erfaring i den kliniske dagligdag," siger Torben Mogensen, der er vicedirektør på Hvidovre Hospital til Berlingske.
Problemet er især stort i Midtjylland og på Sjælland. Mens tal viser, at vagtlæger i Midtjylland i gennemsnit modtager 100-110 opkald i gennemsnit på en otte timers vagt, oplyser læger i Region Sjælland, at de typisk taler med mellem 150 og 200 patienter på vagterne. Og det er alt for meget, mener Torben Mogensen.
"For mig lyder tal over 100 helt vildt," siger han. Tallene kan sammenlignes med tal fra den nordjyske region, der viser, at vagtlæger i Nordjylland i gennemsnit modtager 38 opkald på en vagt.
Formand for praktiserende læger, Michael Dupont, mener dog ikke, at mange opkald nødvendigvis behøver at betyde problemer. "Det er rigtigt, at man får rigtig mange opkald i timen, når man sidder og passer visitationen i en lægevagt. Men vi er også trænede til at vurdere det, der bliver sagt, og langt de fleste opkald er jo ganske banale," siger han.
Hos foreningen Danske Patienter vækker tallene nu stadig bekymring.
"Det levner ikke tid til at spørge målrettet til symptomer. Det vidner om en fejlrisiko allerede ved indgangen til sundhedsvæsnet, som kan være fatal," siger formand Pia Christmas-Møller.